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アイテム
大学生における関係的自己の可変性と自尊感情との関連
http://hdl.handle.net/10083/31354
http://hdl.handle.net/10083/31354fbf54b53-f90a-471e-a62a-89b3b7bea391
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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教育心理学研究51(1)佐久間無藤.pdf (1.2 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2008-09-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学生における関係的自己の可変性と自尊感情との関連 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Variability in the Relational Self and Self-Esteem : College Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関係的自己 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 可変性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自尊感情 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 性差 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大学生 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
佐久間, 路子
× 佐久間, 路子× 無藤, 隆× SAKUMA, MICHIKO× MUTO, TAKASHI |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,人間関係に応じて自己が変化する動機,変化に対する意識を測定する尺度の作成および自尊感情との関連における性差を検討することである。大学生男女742名を対象に,変化程度質問,変化動機尺度,変化意識尺度,セルフ・モニタリング尺度,相互独立的-相互協調的自己観尺度,自尊感情尺度などからなる質問紙を実施した。主な結果は以下の通りである。1)変化動機尺度は関係維持,自然・無意識,演技隠蔽,関係の質の4因子,変化意識尺度は否定的意識,肯定的意識の2因子が見いだされ,信頼性と妥当性が確認された。2)変化動機の関係維持,自然・無意識,関係の質は,男性よりも女性の方が得点が高かった。3)男女ともに,変化程度は自尊感情との関連が見られなかったが,女性においてのみ否定的意識と演技隠蔽の自尊感情への負の影響が認められ,変化動機および変化意識と自尊感情との関連には,性別による違いがあることが示された。\\r\\\ \\r\\\ The aims of the present study were to construct scales measuring motives toward the self-concept depending on social relations and the sense of variability in that aspect of self-concept, and to examine gender differences in the relation between these scales and self-esteem. Questionnaires that included scales evaluating the degree of their perceived variability, motives toward and sense of variability, and self-monitoring, as well as independent and interdependent self-construal were completed by 742 college students. The main results were as follows : (1) Factor analysis on motives toward variability yielded 4 factors (maintaining social relations, unintentional/unconscious, acting/masking, and relationship qual\ ity), whereas factor analysis on sense of variability yielded 2 factors (positive and negative sense of variability). Reliability and validity of those scales were confirmed. (2) Women scored higher than men on maintaining social relations, unintentional/unconscious, and relationship quality. (3) Negative sense of variability and self-concept variability by way of acting/masking were negatively correlated with self-esteem for the women only, which suggests that a gender difference may exist in the relation between variability of relational self and self-esteem. |
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書誌情報 |
教育心理学研究 巻 51, 号 1, p. 33-42, 発行日 2003-03-30 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである。 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1152367 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001889086/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学大学院人間文化研究科 | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学生活科学部 |