WEKO3
アイテム
III 教育社会学研究の評価と期待 教育社会学への期待 : 新しいパラダイムと課題 (<特集>教育社会学のパラダイム展開)
http://hdl.handle.net/10083/31310
http://hdl.handle.net/10083/31310b3d47229-d71e-4963-914d-4626507185d2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
教育社会学50.宮島.pdf (286.5 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-08-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | III 教育社会学研究の評価と期待 教育社会学への期待 : 新しいパラダイムと課題 (<特集>教育社会学のパラダイム展開) | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Hope for Educational Sociology : The new paradigms and our problem (<Special Issue>Recent Developments in Sociological Studies of Education) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
宮島, 喬
× 宮島, 喬× MIYAJIMA, Takashi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | If education is to be studied sociologically, we should first distinguish various phenomena which seemingly occur individually (such as the 'entrance examrace', severe selection based on school records, 'ochikobore' or the problem of students incapable of keeping up with classroom studies, etc.) from the social problems that underlie these phenomena, and then correlate the two. In former educational sociology, the two were often confused. In Western Europe, since the 1960's, when 'new educational sociology' (Karabel & Halsey) appeared, the correlation between the difference in school records and cultural conditions of social classes came to be studied directly, and furthermore, by applying the 'hermeneutic' approaches, 'legitimized' interactions of them in the field of education came to be analysed critically. In Japan as well, these new paradigms have attracted the attention of some sociolosists, and thus have been introduced here. It is worth noting that some Japanese educational sociologists are beginning to study 'class culture and education'. It should be one of our important problems here-after\ to enrich and develop these paradigms in a form that better suits the social and cultural conditions of Japan. |
|||||
書誌情報 |
教育社会学研究 巻 50, p. 202-206, 発行日 1992-08-07 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03873145 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN0005780X | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育社会学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 286484 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育社会学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001898985/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学 |