WEKO3
アイテム
スクールカウンセラーによる学校臨床実践評価ならびに学校要因との関連
http://hdl.handle.net/10083/31374
http://hdl.handle.net/10083/313747c199c4d-7f4c-432b-9bb8-c029fe7752b7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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教育心理学研究47(4)伊藤.pdf (984.1 kB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2008-09-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | スクールカウンセラーによる学校臨床実践評価ならびに学校要因との関連 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Self-Evaluation of School Clinical Activities by School Counselors : Relation Between Their Activities and Some Characteristics of Schools | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スクールカウンセラー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 役割とガイドライン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SC活動の評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学校要因 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師の意欲 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
伊藤, 美奈子
× 伊藤, 美奈子× ITO, MINAKO |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,スクールカウンセラー(SC)自身のSC制度に対する評価を明らかにし,さらにそのSC活動と学校要因との関連を検討することである。86人のSCを対象に,以下の内容からなる質問紙が実施された。(1)SCの5つの役割とガイドライン(村山ら,1997)遂行度に関する尺度,(2)SC活動への評価。(3)SCとしての活動に対する満足度,(4)教師との情報交換の方法,(5)学校要因に関する質問。主な結果は以下の通りである。(1)教師との連携に関する役割遂行のSC群の評価は肯定的で,ガイドラインに対しても遂行できていると認知する傾向にあった。(2)学校要因(たとえば,教師の意欲や学校の受け入れ体制)を評価するSCは,自分自身のSC活動に対する満足度(とりわけ,教師や保護者対象のコンサルテーションや研修への満足度)も高かった。SCの活動内容が,学校側の要因によって左右されるという可能性が示唆された。\\r\\\ \\r\\\ The purposes of the present study were to clarify the self-evaluation of school clinical activities by school counselors, and to examine the relation between school counselors' activities and some characteristics of schools. 86 school counselors responded to the following questionnaire:(l) scale on the performance of school counselor's 5 roles and school counselor guidelines (Murayama et al., 1997);(2) scale on the evaluation of school counselor's activities (for these scales, school counselors replied based on their own activities);(3) scale of satisfaction with their activities as school counselors:(4) questions on the method of information interchange with teachers;(5) questions on some characteristics of\ their schools. The main results were as follows:(1) school counselors' evaluation of their role performance in cooperation with teachers was affirmative, and they evaluated their performance on the school counselors' guidelines. (2) School counselors who evaluated the characteristics of their schools (e.g., the school's system for accepting students, teacher's independence) tended to report high satisfaction with their activities, especially with consultation and providing seminars. |
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書誌情報 |
教育心理学研究 巻 47, 号 4, p. 521-529, 発行日 1999-12-30 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 984092 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001893188/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学生活科学部 |