WEKO3
アイテム
幼児期における助数詞の獲得過程 : 生物カテゴリーの形成と助数詞付与ルールの獲得
http://hdl.handle.net/10083/31381
http://hdl.handle.net/10083/31381d98128a8-e1d2-42ca-862f-0b6d35103d92
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
教育心理学研究44(2)内田今井.pdf (992.8 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-09-16 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 幼児期における助数詞の獲得過程 : 生物カテゴリーの形成と助数詞付与ルールの獲得 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A STUDY ON THE ACQUISITION OF NUMERICAL CLASSIFIERS AMONG YOUNG CHILDREN : The development of human/animal categories and generation of the rule of classifiers applying | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | numerical classifier | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | preschool children | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | error detection paradigm | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | semantic rule | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interplay between the linguistic input and cognitive categories | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
内田, 伸子
× 内田, 伸子× 今井, むつみ× UCHIDA, Nobuko× IMAI, Mutsumi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This research examined the acquisition of human/animal numerical classifier categories in preschool children. In Experiment 1, using an error detection paradigm, we examined the developmental change of the knowledge 150 children possessed about classifiers. Overall, even the youngest group of children (early 4-year-olds) were aware of the grammatical function of classifiers, but they did not know the semantic criteria for each classifier category until around their late 5 years of age. Experiment 2 examined 60 4- and 5-year-olds who had not shown the sensitivity for the semantic rule dividing the hiki (small animal) category and the tou (large animal) category. The results showed that the 5-year-olds only, could spontaneously generate the correct rule and apply it to new items only through hearing adults' use of classifiers. Based on such results, the interplay between the linguistic input, grammar and extra-linguistic cognitive categories in acquisition of classifiers was discussed. | |||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 44, 号 2, p. 126-135, 発行日 1996-06-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 992833 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001893025/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学 | |||||
所属 | ||||||
値 | 慶應義塾大学 |