WEKO3
アイテム
「観察によって得た知識」と「科学的情報から得た知識」をいかに関連づけるか : 地球の形の概念の場合
http://hdl.handle.net/10083/31384
http://hdl.handle.net/10083/31384540564ee-533f-4cf8-b583-5437cb894ffe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
教育心理学研究43(2)中島.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-09-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「観察によって得た知識」と「科学的情報から得た知識」をいかに関連づけるか : 地球の形の概念の場合 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A STUDY ON HOW TO RELATE "OBSERVATIONAL KNOWLEDGE" AND "KNOWLEDGE FROM SCIENTIFIC INFORMATION" : A case of the concept of the earth's shape | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | informal knowledge | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | conflict | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | observational knowledge knowledge | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | knowledge from scientific information | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | instruction | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
中島, 伸子
× 中島, 伸子× NAKASHIMA, Nobuko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study had two purposes. One was to investigate children's and adults' informal knowledge of the earth's shape, especially on how they related the following two knowledges : "observational knowledge (e.g.the ground is flat)" and "knowledge from scientific information (e.g.the earth is round)", both conflicting each other. A second purpose was to examine effects of instructions invented by the author on changes from inadequate into adequate knowledges. The results of Exp. I and II-A : showed that contrary to results of previous researches there were many children (Kindergarteners, 1st, 3rd-, 5th-grades) who couldnot relate two conflicting knowledges at all. Although getting older made more people able to relate them correctly if needed, for a long time they considered them as distinct. The results of Exp. II-B showed that in order for children to correctly relate these knowledges, it was necessary to instruct them explicitly on how to properly relate them, while clearly indicating the conflict between both knowledges. | |||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 43, 号 2, p. 113-124, 発行日 1995-06-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1141178 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001892976/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学人間文化研究科 |