ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 人間文化創成科学論叢
  3. 21

ポップカルチャーの中のタカラヅカ ―『ベルサイユのばら』以降の宝塚歌劇団の表象を中心に―

http://hdl.handle.net/10083/00063310
http://hdl.handle.net/10083/00063310
39e0a43a-f32f-41c1-a8fb-dd0583f2fd96
名前 / ファイル ライセンス アクション
24 24 NINGENBUNKA-SOSEIKAGAKU-RONSO-21,p231-240.pdf (403.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-05-08
タイトル
タイトル ポップカルチャーの中のタカラヅカ ―『ベルサイユのばら』以降の宝塚歌劇団の表象を中心に―
タイトル
タイトル Takarazuka within Pop-culture: Representation of the Takarazuka Revue after The Rose of Versailles
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 Takarazuka Revue
キーワード
主題Scheme Other
主題 shōjo culture
キーワード
主題Scheme Other
主題 representation
キーワード
主題Scheme Other
主題 media mix
キーワード
主題Scheme Other
主題 fan culture
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 バラニャク平田, ズザンナ

× バラニャク平田, ズザンナ

WEKO 113127

バラニャク平田, ズザンナ

Search repository
BARANIAK-HIRATA, Zuzanna

× BARANIAK-HIRATA, Zuzanna

WEKO 113128

en BARANIAK-HIRATA, Zuzanna

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The Takarazuka Revue is a popular Japanese theatrical company consisting solely of female performers. Since its establishment in 1914 Takarazuka has often been considered as part of shōjo culture but was its representation the same throughout its history? This paper examines how Takarazuka’s representation has evolved after the staging of The Rose of Versailles in 1974 and attempts to localize its position in contemporary Japanese pop-culture. First, by reviewing Takarazuka’s position as part of pre-war shōjo culture and through content analysis of The Rose of Versailles, I evaluate the effect the play’s staging has had on the Revue. Then, by conducting a discourse analysis of Takarazuka’s representation as seen in anime, manga, and variety TV programs, I localize Takarazuka within Japanese pop-culture and discuss the transition process of its representation. The paper distinguishes three primary themes surrounding Takarazuka’s post-Rose of Versailles representation in the media: Takarazuka as a setting for girls’ comics, Takarazuka as a parody, and Takarazuka’s zealous fans. The results of the analysis show, although Takarazuka is still strongly associated with shōjo culture, it has since surpassed the genre and can be seen to have spread to other pop-culture genres such as fan culture and Japanese idol culture.
書誌情報 人間文化創成科学論叢

巻 21, p. 231-240, 発行日 2019-03-31
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1231891X
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 09:06:54.738449
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3