WEKO3
アイテム
二重拘束的コミュニケーションが情報処理および情動に与える影響
http://hdl.handle.net/10083/31386
http://hdl.handle.net/10083/31386a8fc1cdc-2699-44da-825f-f56555e20016
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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教育心理学研究41(1)青木.pdf (854.2 kB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2008-09-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 二重拘束的コミュニケーションが情報処理および情動に与える影響 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | INFLUENCES OF DOUBLE-BIND COMMUNICATION ON HUMAN INFORMATION PROCESSING SYSTEM AND EMOTION | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | double-bind | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | incongruence | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | communication | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | recall | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | trait anxiety | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
青木, みのり
× 青木, みのり× AOKI, Minori |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to explore the influences of double-bind communication on human information processing system and emotion, and to examine how vocal information with incongruence of tone of voice and verbal content would be perceived and memorized. The experiment was carried out with 2×2 design of (tone of voice : positive vs negative), and (verbal content : positive vs negative). The subjects (80 female undergraduates) were derived into 4 groups of 20 persons each. Subjects while presented tape-recorded passages were asked to rate some scales about the passages, and to reproduce the passages as close to the original as possible. The results were as follows : 1) passages perceived as incongruent by subjects were recalled less than those perceived congruent ; 2) recall errors were induced by the tone of voice ; 3) subjects with high trait anxiety recalled less than those with low trait anxiety when perceiving incongruence, and 4) the passages with negative tone of voice and positive verbal content were perceived incongruent, while the opposite (positive tone of voice and negative verbal content) was no\ t. |
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書誌情報 |
教育心理学研究 巻 41, 号 1, p. 31-39, 発行日 1993-03-30 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 854216 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001892873/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学 |