WEKO3
アイテム
要求表現の文脈依存性 : その規定因としての役割関係
http://hdl.handle.net/10083/31392
http://hdl.handle.net/10083/313924a0e61c7-0b8d-4b17-8046-397d82f609d0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
教育心理学研究38(1)石川無藤.pdf (809.0 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-09-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 要求表現の文脈依存性 : その規定因としての役割関係 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | CONTEXT-DEPENDENCY IN MAKING REQUESTS : Social role as a situational determinant of requesting forms | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | speech act | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | requesting forms | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | context-dependency | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social role | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | production | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
石川, 有紀子
× 石川, 有紀子× 無藤, 隆× ISHIKAWA, Yukiko× MUTO, Takashi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study examined the hypothesis that expression forms of making request vary, depending on what kind of sccial roles is evoked in its situation. First, as a preliminary study, 61 college female students were asked through a questionnaire to write down verbal expressions of requests they would use in several situations. The results were coassified into five kinds of expressions, i.e., direct request, commitment, sepeaker's condition, speaker's goal, and hearer's condition. Direct request was most used in the context of "buying something", speaker's condition in "requesting to repair", and commitment and speaker's goal in others. From this result, three types of social roles, i.e., "clerk-customer", "specialist-client", and "situation in which hearer's willingness is needed", were extracted. In Experiment 1, we found relations between those three types of social roles and direct request, speaker's condition, and commitment and speaker's goal, respectively. In Experiment 2, the same settings were manipulated, and by producing the above three types of social roles, their relationships were confirmed. | |||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 38, 号 1, p. 9-16, 発行日 1990-03-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 808963 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
所属 | ||||||
値 | 東京大学教育学研究科 | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学家政学部 |