ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. その他のコレクション
  2. NDC
  3. 3 社会科学

要求表現の文脈依存性 : その規定因としての役割関係

http://hdl.handle.net/10083/31392
http://hdl.handle.net/10083/31392
4a0e61c7-0b8d-4b17-8046-397d82f609d0
名前 / ファイル ライセンス アクション
教育心理学研究38(1)石川無藤.pdf 教育心理学研究38(1)石川無藤.pdf (809.0 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2008-09-22
タイトル
タイトル 要求表現の文脈依存性 : その規定因としての役割関係
タイトル
タイトル CONTEXT-DEPENDENCY IN MAKING REQUESTS : Social role as a situational determinant of requesting forms
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 speech act
キーワード
主題Scheme Other
主題 requesting forms
キーワード
主題Scheme Other
主題 context-dependency
キーワード
主題Scheme Other
主題 social role
キーワード
主題Scheme Other
主題 production
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
著者 石川, 有紀子

× 石川, 有紀子

WEKO 105337

石川, 有紀子

Search repository
無藤, 隆

× 無藤, 隆

WEKO 105338

無藤, 隆

Search repository
ISHIKAWA, Yukiko

× ISHIKAWA, Yukiko

WEKO 105339

en ISHIKAWA, Yukiko

Search repository
MUTO, Takashi

× MUTO, Takashi

WEKO 105340

en MUTO, Takashi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study examined the hypothesis that expression forms of making request vary, depending on what kind of sccial roles is evoked in its situation. First, as a preliminary study, 61 college female students were asked through a questionnaire to write down verbal expressions of requests they would use in several situations. The results were coassified into five kinds of expressions, i.e., direct request, commitment, sepeaker's condition, speaker's goal, and hearer's condition. Direct request was most used in the context of "buying something", speaker's condition in "requesting to repair", and commitment and speaker's goal in others. From this result, three types of social roles, i.e., "clerk-customer", "specialist-client", and "situation in which hearer's willingness is needed", were extracted. In Experiment 1, we found relations between those three types of social roles and direct request, speaker's condition, and commitment and speaker's goal, respectively. In Experiment 2, the same settings were manipulated, and by producing the above three types of social roles, their relationships were confirmed.
書誌情報 教育心理学研究

巻 38, 号 1, p. 9-16, 発行日 1990-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 00215015
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
権利
権利情報 日本教育心理学会
権利
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
808963 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
NIIサブジェクト
主題Scheme Other
主題 教育・教育学
出版者
出版者 日本教育心理学会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 学術雑誌論文
資源タイプ・ローカル
学術雑誌論文
資源タイプ・NII
Journal Article
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
01
所属
東京大学教育学研究科
所属
お茶の水女子大学家政学部
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 10:01:49.173795
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3