WEKO3
アイテム
問題解決の初期プロセスにおける直観的判断と問題表現
http://hdl.handle.net/10083/31394
http://hdl.handle.net/10083/313944082b376-1d92-4e37-ba16-bbc353b5deb3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
教育心理学研究37(4)小林.pdf (665.9 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-09-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 問題解決の初期プロセスにおける直観的判断と問題表現 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | MENTAL REPRESENTATION ON A PROBLEM AND INTUITIVE JUDGMENTS ON AN INITIAL PROCESS OF PROBLEM SOLVING | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | intuitive judgment | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | initial process of problem solving | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | general solvers | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | adults | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
小林, 順子
× 小林, 順子× KOBAYASHI, Junko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In problem solving, whether a mental representation on a problem be appropriate is a crucial point. An expert solver in a particular field is shown in making an adequate representation on a confronted problem based on first impression, sometimes with conviction of a solution. Then, in case of general solvers, the way they construct their mental representation is a remaining question. What kind of causes are left if they are judged inappropriate? In study 1, 13 adults were confronted with Duncker's mountain climbing problem. By an analysis of their initial process of problem solving, it was estimated that the subjects passed intuitive judgments on a proper problem and their judgments were related to their mental representation. So, inappropriate representations might be regarded as taking roots from incorrect intuitive judgments. In study 2, 67 other adults were examined to ascertain the existence of such a relation. | |||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 37, 号 4, p. 374-380, 発行日 1989-12-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 665850 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001892694/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学人間文化研究科 |