WEKO3
アイテム
視覚形態把握における分節の発達的検討
http://hdl.handle.net/10083/31396
http://hdl.handle.net/10083/3139617e222f4-7a3b-456f-ad3d-dea1fc49325f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
教育心理学研究37(3)北原.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-09-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 視覚形態把握における分節の発達的検討 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A DEVELOPMENTAL STUDY ON SEGREGATION IN VISUAL PERCEPTION OF FIGURES | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | visual perception of figures | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | segregation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | overlapping figures | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | embedded figures | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | preschoolers | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
北原, 靖子
× 北原, 靖子× KITAHARA, Yasuko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purposes of this study were to investigate the characteristics of segregation by preschoolers and to examine how the visual perception of figure develops. Three groups of preschoolers (4 to 6 -year-old) and university students participated in three experiments. In Experiment 1, subjects were required to judge whether a certain part existed inside an overlapping geometric figure. The part with good continuity was easily detected by all age groups. In Experiment 2, subject were presented a geometric figure, where factor of closure and continuity were incompatible with each other. While some preshoolers attended to factor of closure, their responses had poor consistency across the conditions. In Experiment 3, preschoolers were required to trace a certain figure embedded in a complex figure. 3 age group-s were assigned to 2 conditions and their performances were recorded. It was suggested that preschoolers were poor at form analysis, memory, and integration of information. These results indicated that the segregation by preschoolers was less consistent across the conditions while more bound by the qualities of sti\ mulus. |
|||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 37, 号 3, p. 198-207, 発行日 1989-09-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1056343 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001892672/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学 |