WEKO3
アイテム
絵本場面における母親の発話
http://hdl.handle.net/10083/31397
http://hdl.handle.net/10083/31397dfe17969-02a6-45c2-b163-e993b32fdf82
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
教育心理学研究37(2)外山.pdf (648.3 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-09-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 絵本場面における母親の発話 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | MATERNAL SPEECH IN MOTHER-TODDLER PICTURE BOOK READING | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Maternal speech | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Aquisition of vocabularies | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Picture-Book reading | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Cultural learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
外山, 紀子
× 外山, 紀子× TOYAMA, Noriko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Maternal Speech In Mother-Toddler Picture Book Reading Picture book reading provides children with various information about vocabularies and communication styles. The First research question examined here consisted on how mothers help toddlers to acquire vocabularies in picture book reading activity; the second one was made of what other kinds of acquisition were possible for toddlers. The investigation was made through the analysis of maternal speech to children. Five mother-toddler dyads (1:06-2:00) took part in this longitudinal, four-month study. Their interactions including picture book reading were videotaped and five minutes of each observation session were transcribed. The analysis of mothers' strategies of reading labels in the books showed that their strategies did not strictly correspond with children's comprehension level, but that their speech always included labels in some phase of the reading cycle. Mothers gave opportunities to hear again the label of the thing children had misnamed in the preceding cycle. Classifying mothers' speech suggested that in picture book reading mothers gave children\ various informations about print, category, story, book-handling, moral, and discipline. (170) |
|||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 37, 号 2, p. 151-157, 発行日 1989-06-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 648298 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001892666/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学家政学研究科児童学専攻 |