WEKO3
アイテム
鉄道駅における発車メロディに対する人々の聴取 ─サウンドスケープの諸概念を適用した分析─
https://doi.org/10.24567/00063678
https://doi.org/10.24567/00063678a8185c2a-45bb-493f-a7ef-edb772abb6b4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-06-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 鉄道駅における発車メロディに対する人々の聴取 ─サウンドスケープの諸概念を適用した分析─ | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | How people listen to departure melodies at train stations in Japan: A study on people’s behavior and description toward station music applying soundscape studies | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発車メロディ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽聴取 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | サウンドスケープ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 図と地 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 記号連鎖 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Departure melodies | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | music listening | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | soundscape studies | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | figure and ground | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | chain of signs | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24567/00063678 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
五十嵐, 美香
× 五十嵐, 美香× IGARASHI, Mika |
|||||
著者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 114185 | |||||
姓名 | イガラシ, ミカ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | At train stations in Japan, departure melodies are widely used since 1989. On each platform at a station, a distinctive melody tells passengers that the train on the platform will depart soon. In this paper, the author’s main concern is to clarify the way of listening towards departure melodies, which change depending on time and situations. The author conducted fieldwork at Komagome Station in Tokyo to collect some sound data and observed the behavior of passengers. Also, she researched and collected newspaper articles for descriptive data on the melodies. For the analysis of collected data, concepts of soundscape studies, which R. Murray Schafer proposed, were employed; namely, figure/ground, and keynote sound/sound signal/soundmark. As a result, it is clarified that there are affluent relations between the short fragmental piece of music and station users, such that is shown, for instance, in relation between a departure melody and a regional community. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 22, p. 9-17, 発行日 2020-03-31 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
03 |