WEKO3
アイテム
宮城道雄の自筆点字楽譜『秋の調』の記譜法 ─墨字楽譜との比較を通して─
https://doi.org/10.24567/00063687
https://doi.org/10.24567/000636873d1c6d1b-09a0-4bdd-b182-8d34eb5946b7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
11_NINGENBUNKA-SOSEIKAGAKU-RONSO-22,p95-104.pdf (2.7 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-06-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 宮城道雄の自筆点字楽譜『秋の調』の記譜法 ─墨字楽譜との比較を通して─ | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Notation in the Originally Hand-brailled Score of “Aki-no-Shirabe” by Miyagi Michio: A comparative analysis with printed music scores | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 宮城道雄 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自筆点字楽譜 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 箏曲 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 記譜法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 墨字楽譜 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Miyagi Michio | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | hand-brailled music score | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | koto music (so-kyoku) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | notation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | printed music scores | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24567/00063687 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
村山, 佳寿子
× 村山, 佳寿子× MURAYAMA, Kazuko |
|||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 114213 | |||||
姓名 | ムラヤマ, カズコ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper aims to reveal the reality of writing music scores, exploring into a music score, “Aki no Shirabe” composed and originally hand-brailled by a Japanese blind koto musician and composer, Miyagi Michio (1894 - 1956). In the study, the braille score is compared with printed scores to examine differences. Then, it is attempted to clarify how Miyagi tried to express Japanese koto music using braille scores that were based on the Western music system. The comparative analysis of two types of scores showed some distinctive results as follows. The parts where Western music methods, such as tremolos and tuplets, are used show differences in notation due to that the score was written with listening to Miyagi’s actual performance and to different interpretations occurred in revising printed scores. When the use of two hands or kakeai that more than two parts play in turn was noted, the notation used for keyboard instruments was applied because the braille score cannot express such correspondence precisely. The braille score holds more detailed information, including explanations of musical symbols and notes for performing, than the printed scores. The content of information is very basic for beginners to learn reading braille scores. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 22, p. 95-104, 発行日 2020-03-31 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 |