WEKO3
アイテム
テレビニュースの談話分析 : ニュースのおもしろさと人格化について
http://hdl.handle.net/10083/3900
http://hdl.handle.net/10083/390030ec0ded-b7b9-4bbb-aeaa-297364ce950b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
社会心理学研究7(1)_無藤.pdf (908.3 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-05-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | テレビニュースの談話分析 : ニュースのおもしろさと人格化について | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A discourse analysis of TV-News : Amusingness and personification of news | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テレビニュース | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 人格化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | イメージ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スキーマ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 談話分析 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
藤崎, 春代
× 藤崎, 春代× 無藤, 隆× FUJISAKI, Haruyo× MUTO, Takashi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine the contents of TV-news from the viewpoint of discourse analysis. We studied three evening news-programs during 20 days which got the high audience rating. First, we made an audience rating survey about three news-programs (subjects: 290 university-students), and an image survey (subjects: 36 university-students). We found that `amusingness' and `personification' of news broadcasting were connected with the audience rating. Next, we studied the differences of the discourse-structures of news among three programs. The results were that, in the program rated as most reliable, much information was given about main-events. In the program rated as most amusing, whose main caster was rated as a person of marked personality, more information was given about evaluation than about main-events. The casters had clear roles through engaging in a dialogue among them. This research showed certain relationships between the image of news-programs and the characteristics of news-discourse. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
社会心理学研究 巻 7, 号 1, p. 29-44, 発行日 1992-02-25 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09161503 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10049127 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本社会心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 908317 bytes | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 360 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会・文化 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本社会心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110002785530/ | |||||
所属 | ||||||
値 | 帝京大学文学部 | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学家政学部 |