ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. その他のコレクション
  2. NDC
  3. 3 社会科学

集団決定と講義の行動変化に及ぼす効果の比較

http://hdl.handle.net/10083/31697
http://hdl.handle.net/10083/31697
1a2bbca2-5901-4a82-ad4e-7e8a672ff72e
名前 / ファイル ライセンス アクション
教育心理学研究1(2)牧田高月.pdf 教育心理学研究1(2)牧田高月.pdf (765.6 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2008-10-03
タイトル
タイトル 集団決定と講義の行動変化に及ぼす効果の比較
言語 ja
タイトル
タイトル Comparative Study on Lecture and Gronp Decision in emotirating a desired Behaviour.
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 牧田, 稔

× 牧田, 稔

WEKO 105212

牧田, 稔

Search repository
高月, 東一

× 高月, 東一

WEKO 105213

高月, 東一

Search repository
斎藤, 定良

× 斎藤, 定良

WEKO 105214

斎藤, 定良

Search repository
岡本, 淑人

× 岡本, 淑人

WEKO 105215

岡本, 淑人

Search repository
中村, 陽一

× 中村, 陽一

WEKO 105216

中村, 陽一

Search repository
池内, 一

× 池内, 一

WEKO 105217

池内, 一

Search repository
岡部, 慶三

× 岡部, 慶三

WEKO 105218

岡部, 慶三

Search repository
水原, 泰介

× 水原, 泰介

WEKO 105219

水原, 泰介

Search repository
Makita, Minoru

× Makita, Minoru

WEKO 105220

en Makita, Minoru

Search repository
Kozuki, Toichi

× Kozuki, Toichi

WEKO 105221

en Kozuki, Toichi

Search repository
Saito, Teiryo

× Saito, Teiryo

WEKO 105222

en Saito, Teiryo

Search repository
Okamoto, Yoshito

× Okamoto, Yoshito

WEKO 105223

en Okamoto, Yoshito

Search repository
Nakamura, Yoichi

× Nakamura, Yoichi

WEKO 105224

en Nakamura, Yoichi

Search repository
Ikeuchi, Hajime

× Ikeuchi, Hajime

WEKO 105225

en Ikeuchi, Hajime

Search repository
Okabe, Keizo

× Okabe, Keizo

WEKO 105226

en Okabe, Keizo

Search repository
Mizuhara, Taisuke

× Mizuhara, Taisuke

WEKO 105227

en Mizuhara, Taisuke

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 食前, 用便後などに石鹸を用いての手洗いを励行させようとする場合に, 被験者達に対して講義を行ってその必要と効果を力説する方法と, 被験者達にこれについて討議による集団決定を行わせる方法と何れがより有効な教育法であるかを実験的に検討した。女子大学の寮生に対して(1)石鹸を用いての手洗いをどの程度に実行しているかを事前に調査し, (2)3つの寮の代表者10名づつに対して各寮別に講義を行い, 4つの寮の代表者10名づつに各寮別に討議による集団決定を行わせ, (3)10日後に再び, 石鹸を用いての手洗いをどの程度に実行しているかを調査した。講義, 討議を行う前の調査の結果と, その10日後の調査の結果とを比較してみると, 討議群の方が講義群よりも石鹸を用いての手洗いの実行度の増加がより大であった。討議や講義には直接参加しないで, 自分の寮の代表者達から石鹸を用いての手洗いについて勧告, 伝達を受けた寮生についても, 討議群の方が講義群よりも, その実行度がより多く増加する傾向が見られた。この結果は, 討議に参加した代表者の方が講義群代表者よりも, 残りの寮生に対する勧告, 伝達がより熱心であったことを示すものと考えられる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Purpose : To find out which is more likely to produce the desired behavior from a group ・・・・・・when the desired behavior is explained by a lecture from, or when a conclusion is reached by discussion in the group. Procedure : For the above purpose, an experiment on "cleaning hands with soap as precaution against dysentery" was made in June - July, 1952, usually the season of dysentery which was especially violent that year. 1) The experiment was made on the dormitory students of Japan Women's University; the girls were devided into 3 groups as follows : 1)50 girls in 4 dormitory buildings in the Discussion Group. 2)55 girls in 3 dormitory buildings in the Lecture Group and 3) 83 girls in 7 dormitory buildings in the Control Group. 2) B fore experiment, all the subjects were asked to fill Questionnaire made up of 16 questions that were to measure how much the girls were observing "cleaning hands." 3) For the Lecture Group, 3 separate lectures were given to the selected group of 10 from each of the 3 dormitories, including the dormitory representatives who should be regarded as "gate-keeper". To these 3 groups, the same one lecturer explained on how dysentery occurs and how to prevent it, quoting ample examples and with the use of posters stressed the importance of carefully cleaning hands with soap to avoid the disease. The contents of the lecture was exactly alike on all three occasions. The representatives were asked to tell what they had heard to all the dormitory girls. Each lecture took about 40 minutes. 4) For the Discussion Group, 10 "gate-keepers" were selected from each of the 4 dormitories and discussion was held separately in each of the 4 groups. In the first place, the subjects were instructed to "think about how the dormitory students can prevent dysentery now near its s ason, by simple method that can be easily practised and then to decide which method is most effective. "Then they elected discussion leader. The discussion was conducted in such a way that the subjects could reach to the conclusion of their own. Discussion took from 15-40 minutes.
言語 en
書誌情報 教育心理学研究

巻 1, 号 2, p. 20-27, 発行日 1953-11-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 00215015
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
権利
権利情報 日本教育心理学会
権利
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
765624 bytes
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
NIIサブジェクト
主題Scheme Other
主題 教育・教育学
出版者
出版者 日本教育心理学会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 学術雑誌論文
資源タイプ・ローカル
学術雑誌論文
資源タイプ・NII
Journal Article
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
01
異版である
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110001897240/
所属
輿論科学協会
所属
輿論科学協会
所属
輿論科学協会
所属
輿論科学協会
所属
都立大学
所属
東京大学
所属
お茶水女子大学
所属
お茶水女子大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 10:02:49.992829
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3