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アイテム
集団決定と講義の行動変化に及ぼす効果の比較
http://hdl.handle.net/10083/31697
http://hdl.handle.net/10083/316971a2bbca2-5901-4a82-ad4e-7e8a672ff72e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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教育心理学研究1(2)牧田高月.pdf (765.6 kB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2008-10-03 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 集団決定と講義の行動変化に及ぼす効果の比較 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Comparative Study on Lecture and Gronp Decision in emotirating a desired Behaviour. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
牧田, 稔
× 牧田, 稔× 高月, 東一× 斎藤, 定良× 岡本, 淑人× 中村, 陽一× 池内, 一× 岡部, 慶三× 水原, 泰介× Makita, Minoru× Kozuki, Toichi× Saito, Teiryo× Okamoto, Yoshito× Nakamura, Yoichi× Ikeuchi, Hajime× Okabe, Keizo× Mizuhara, Taisuke |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 食前, 用便後などに石鹸を用いての手洗いを励行させようとする場合に, 被験者達に対して講義を行ってその必要と効果を力説する方法と, 被験者達にこれについて討議による集団決定を行わせる方法と何れがより有効な教育法であるかを実験的に検討した。女子大学の寮生に対して(1)石鹸を用いての手洗いをどの程度に実行しているかを事前に調査し, (2)3つの寮の代表者10名づつに対して各寮別に講義を行い, 4つの寮の代表者10名づつに各寮別に討議による集団決定を行わせ, (3)10日後に再び, 石鹸を用いての手洗いをどの程度に実行しているかを調査した。講義, 討議を行う前の調査の結果と, その10日後の調査の結果とを比較してみると, 討議群の方が講義群よりも石鹸を用いての手洗いの実行度の増加がより大であった。討議や講義には直接参加しないで, 自分の寮の代表者達から石鹸を用いての手洗いについて勧告, 伝達を受けた寮生についても, 討議群の方が講義群よりも, その実行度がより多く増加する傾向が見られた。この結果は, 討議に参加した代表者の方が講義群代表者よりも, 残りの寮生に対する勧告, 伝達がより熱心であったことを示すものと考えられる。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Purpose : To find out which is more likely to produce the desired behavior from a group ・・・・・・when the desired behavior is explained by a lecture from, or when a conclusion is reached by discussion in the group. Procedure : For the above purpose, an experiment on "cleaning hands with soap as precaution against dysentery" was made in June - July, 1952, usually the season of dysentery which was especially violent that year. 1) The experiment was made on the dormitory students of Japan Women's University; the girls were devided into 3 groups as follows : 1)50 girls in 4 dormitory buildings in the Discussion Group. 2)55 girls in 3 dormitory buildings in the Lecture Group and 3) 83 girls in 7 dormitory buildings in the Control Group. 2) B fore experiment, all the subjects were asked to fill Questionnaire made up of 16 questions that were to measure how much the girls were observing "cleaning hands." 3) For the Lecture Group, 3 separate lectures were given to the selected group of 10 from each of the 3 dormitories, including the dormitory representatives who should be regarded as "gate-keeper". To these 3 groups, the same one lecturer explained on how dysentery occurs and how to prevent it, quoting ample examples and with the use of posters stressed the importance of carefully cleaning hands with soap to avoid the disease. The contents of the lecture was exactly alike on all three occasions. The representatives were asked to tell what they had heard to all the dormitory girls. Each lecture took about 40 minutes. 4) For the Discussion Group, 10 "gate-keepers" were selected from each of the 4 dormitories and discussion was held separately in each of the 4 groups. In the first place, the subjects were instructed to "think about how the dormitory students can prevent dysentery now near its s ason, by simple method that can be easily practised and then to decide which method is most effective. "Then they elected discussion leader. The discussion was conducted in such a way that the subjects could reach to the conclusion of their own. Discussion took from 15-40 minutes. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 1, 号 2, p. 20-27, 発行日 1953-11-30 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 765624 bytes | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001897240/ | |||||
所属 | ||||||
値 | 輿論科学協会 | |||||
所属 | ||||||
値 | 輿論科学協会 | |||||
所属 | ||||||
値 | 輿論科学協会 | |||||
所属 | ||||||
値 | 輿論科学協会 | |||||
所属 | ||||||
値 | 都立大学 | |||||
所属 | ||||||
値 | 東京大学 | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶水女子大学 | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶水女子大学 |