WEKO3
アイテム
保育における「遊び」の捉えについての一考察 : 現象学的視座から「遊び」理解の内実を探る(第1部 自由論文)
http://hdl.handle.net/10083/1812
http://hdl.handle.net/10083/1812e02530f1-ad2d-4a20-8ffb-24014f31d252
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
保育学研究44(2)_横井.pdf (960.9 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-03-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 保育における「遊び」の捉えについての一考察 : 現象学的視座から「遊び」理解の内実を探る(第1部 自由論文) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on Grasping "Play" in Early Childhood Care and Education : Exploring the Reality of Understanding "Play" from a Phenomenological Point of View(Part I Free Topic Article) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「遊び」の捉え | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 現象学的理論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 存在の変換 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | grasping of "play" | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | phenomenological theory | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | transformation of my existence | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
横井, 紘子
× 横井, 紘子× Yokoi, Hiroko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to clarify how we grasp the concept of "play in early childhood through examining two episodes from the author's experience. The analysis is based on some phenomenological theories, especially those of J. Henriot, M. Merleau-Ponty and F. Kummel. Findings are as follows. First, "play" exists when we name a child's behavior "play" or recognize it to be "play" Second, the above-mentioned action is not only useful but also a cause of "misunderstanding" in my process of comprehension. Third, when I grasp a child's experience, it synchronously transforms my existence. Finally, it is necessary to break away from a tendency of closed perception in order to transcend this misunderstanding and reach a new understanding. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
保育学研究 巻 44, 号 2, p. 189-199, 発行日 2006-12-25 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10378027 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本保育学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 960912 bytes | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 590 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本保育学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110006197722/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学大学院 保育学 |