WEKO3
アイテム
保育者と子どものスキンシップと両者の人間関係との関連 : 3歳児クラスの観察から(第1部<特集>人的環境としての保育者)
http://hdl.handle.net/10083/1815
http://hdl.handle.net/10083/181526431f08-cd04-470b-a594-59fd099e9a1b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
保育学研究42(1)_塚崎無藤.pdf (738.6 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-03-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 保育者と子どものスキンシップと両者の人間関係との関連 : 3歳児クラスの観察から(第1部<特集>人的環境としての保育者) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Impact of a Kindergarten Teacher's Physical Contact with Children on Their Relationships With Each Other : Observation of a Class of Three-Year-Olds(Part I<Special Issue>Teachers/Carers as the Human Environment) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スキンシップ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 3歳児保育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 人間関係 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | physical contact | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | care for three-year-old children | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | kindergarten teacher | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | relationship | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
塚崎, 京子
× 塚崎, 京子× 無藤, 隆× Tsukasaki, Kyoko× Muto, Takashi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study investigates the impact of a kindergarten teacher's physical contact on kindergarten children in terms of their development of relationships with others. For one year we observed an experienced kindergarten teacher who vigorously adopts physical contact with her children as a means of caring for them. The kindergarten teacher receptively hugged children who were reluctant to associate with peers because of anxiety from their first entrance into the kindergarten environment. This receptive hug built up trustful relationships between the teacher and the anxious children, enabling them to regard the teacher as a safety base from which to associate actively with peers. It was found that children, through experience and observation, learned the teacher's physical contact as models of a friendly message, and utilized them in the interaction with peers. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
保育学研究 巻 42, 号 1, p. 42-50, 発行日 2004-08-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13409808 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10378027 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本保育学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 738650 bytes | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 590 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本保育学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110004799033/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学 保育学 | |||||
所属 | ||||||
値 | 白梅学園短期大学 発達心理学・保育学 |