WEKO3
アイテム
第二言語教育でのピア・レスポンス研究 : ESLから日本語教育に向けて(第5章 文章の産出と理解)
http://hdl.handle.net/10083/48961
http://hdl.handle.net/10083/489619e285409-dc6c-4a1d-acba-fef89f7f1f4b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
02-IkedaR-re051113-final.pdf (404.0 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-03-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 第二言語教育でのピア・レスポンス研究 : ESLから日本語教育に向けて(第5章 文章の産出と理解) | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Study on peer response in second-language teaching : Aiming at Japanese teaching through the development of ESL(Part 5 Text production and comprehension) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ピア・レスポンス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | インターアクション | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作文推敲 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 協働学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | peer response | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interaction | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | writing revision | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | collaborative learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
池田, 玲子
× 池田, 玲子× IKEDA, Reiko |
|||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 74403 | |||||
姓名 | いけだ, れいこ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ピア・レスポンスは欧米での外国語作文教育では現在最も一般的な学習活動となっているが、日本語教育ではピア・レスポンスに関する研究はまだごくわずかしか見られず、今後の研究に求められる点が多い。本稿は、第二言語教育におけるこれまでのピア・レスポンス研究をESLを中心として概観し、加えて日本語教育に数少ないピア・レスポンス研究も検討した上で今後の日本語教育でのピア・レスポンス研究の方向性を探ることを目的とする。\\r\\\ これまでの第二言語教育におけるピア・レスポンスの研究は、大きく4つの焦点に基づく研究として分けられる。第一の焦点は、「作文プロダクトに見られる活動効果」である。従来の作文指導で行われる教師フィードバックとピア・レスポンスの効果を教師評価得点の結果から比較したところ、ピア・レスポンスは同等かそれ以上に効果的な活動であることが明らかにされている。また、ピア・レスポンス活動が促す推敲作業の実際をみると、作文の内容面への推敲を促進する特徴が指摘されている。第二は、ピア・レスポンスで行われる「対面の口頭によるインターアクションのプロセス」の研究である。ここでは学習者個人の学習スタイルを反映させた認知的行為や、学習者同士の社会的相互交流の実態が明らかにされた。第三は「学習者の文化背景と活動の実際」についての研究である。集団主義の文化背景をもつ東アジア系学習者の活動の問題点が指摘されたが、この点についての見解は研究により異なっている。さらに、近年になって、社会文化的アプローチによる研究が行われるようになり、第四の焦点として新たなピア・レスポンス研究の方向性を示している。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Peer response has been one of the most popular leaning activities in foreign-language writing teaching conducted in Europe and the United States. However, only a limited number of studies on peer response in Japanese teaching have been made. Thus, further studies on it should be pursued. This paper examines the perspective of the study on peer response through the development of ESL, and on the few case in the Japanese L2 classroom. Then it seeks out a direction for further study.\\r\\\ So far, the study on peer response in second-language teaching has been divided into four fields.\\r\\\ The first field is “effects seen from the perfection of writing products”. Compared with the effects of teacher feedback conducted in the traditional teaching methods, those of peer response have proved equivalent or even greater by teacher’s evaluation. Moreover, writing revision by peer response showed more improvement in context. The second field is “ the process of face-to-face interaction”. It clarified learner’s cognitive behavior while reflecting their own learning styles. Social interaction among learners was also in evidence.\ The third field is “backgrounds and actual learning activities of learners”. The study in this field showed the divided viewpoints on the adaptability of learners from East Asia with cultural backgrounds of collectivism. Furthermore, recently, the study through the sociocultural approach has been made. This fourth field is paving the new way for the direction of future study on peer response. |
|||||
書誌情報 |
言語文化と日本語教育. 増刊特集号, 第二言語習得・教育の研究最前線 巻 2002, p. 289-310, 発行日 2002-05-24 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09174206 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11968046 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 404008 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 810.7 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本言語文化学研究会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 |