WEKO3
アイテム
教科に対する知的好奇心と理解度の因果関係 : 高大連携プログラムの基礎調査データによる検証
http://hdl.handle.net/10083/55008
http://hdl.handle.net/10083/55008b5630a18-993f-4cab-8c2c-e6d81f6a167f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
p.1-7.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-05-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教科に対する知的好奇心と理解度の因果関係 : 高大連携プログラムの基礎調査データによる検証 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Verifying a causal relationship between curiosity in and understanding of school subjects: Analysis of survey data collected under Ochanomizu high-school/ university joint education program | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | curiosity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | understanding of school subjects | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cross-lagged effect | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | high school students | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
吉武, 尚美
× 吉武, 尚美× 松浦, 素子× 菅原, ますみ× YOSHITAKE, Naom× MATSUURA, Motoko× SUGAWARA, Masumi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study examined a causal relationship between epistemic curiosity and perceived understanding of core subjects, i.e., Japanese, English, social studies, mathematics, and natural science in high school students. The study utilized a two-year panel data collected under Ochanomizu high-school/university joint education program. A sample of 144 female high school students participated in the two measurement occasions. Structural equation modeling was employed to test five cross-lagged effect models of the reciprocal causal relationship between the curiosity in and understanding of the subjects. Results indicated that the relationship varied depending on the subject. Curiosity in social studies showed statistically significant positive effects on subsequent perceived understanding of the subject whereas higher levels of understanding in mathematics and natural science led to an increase in curiosity in the subjects. However, any causal relations were indicated in Japanese and English. The implications of these findings are discussed. | |||||
書誌情報 |
高等教育と学生支援 : お茶の水女子大学教育機構紀要 巻 4, p. 1-7, 発行日 2014-04-15 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12613148 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1133777 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 377 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学 教育機構 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 |