ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 人間文化創成科学論叢
  3. 23

歌劇《シモン・ボッカネグラ》における朗唱の劇的な機能―歌唱旋律の音楽的要素と劇的な表現の関連に注目して―

https://doi.org/10.24567/0002000304
https://doi.org/10.24567/0002000304
b5b4236f-f3cd-4fbb-9385-44cabcb1a6e4
名前 / ファイル ライセンス アクション
ronso23_05_HAYASHI.pdf ronso23_05_HAYASHI.pdf (772 KB)
※PDFファイル内の文字はコピーできません
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-11-18
タイトル
タイトル 歌劇《シモン・ボッカネグラ》における朗唱の劇的な機能―歌唱旋律の音楽的要素と劇的な表現の関連に注目して―
言語 ja
タイトル
タイトル Dramatic effect of declamation inVerdiʼs Simon Boccanegra The relationship between musical elements of vocal melodies and dramatic expressions
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ジュゼッペ・ヴェルディ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 《シモン・ボッカネグラ》
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 演奏
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 歌唱旋律
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 朗唱
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Giuseppe Verdi
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Simon Boccanegra
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 performance
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 vocal melody
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 declamation
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24567/0002000304
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 林, いのり

× 林, いのり

ja 林, いのり

en HAYASHI, Inori

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper aims to clarify how declamatory vocal melodies connect with the dramatic effect in Verdiʼs Simon Boccanegra (1881) by focusing on the influence of the melodyʼs musical elements on performance.
Researchers have argued that the declamatory vocal melodies in this work were performed for dramatic effect. However, it is unclear how the musical elements of declamatory vocal melodies affect performance expression and create this dramatic effect.
First, I classified each melody referred as “declamation” to see how it reflects poetry versification and Italian intonation by interval, the difference in duration between notes, and velocity. I then categorized the orchestral parts into seven textures which were frequently used for particular situations. Subsequently, I
examined how the combinations of these classifications work in actual scenes.
By analyzing two scenes, I found that the interval and duration between notes in declamatory melodies vary for dramatic situations, not always reflecting versification or intonation within. Further, situations or moods are indicated by orchestral arrangements.
In conclusion, Verdi expresses, through the musical elements of vocal melodies, not only intonation or versification but also the tone of characters’ speech. Moreover, melodies that lack language intonation have the function that a singerʼs performance makes more voluntarily.
言語 en
書誌情報 ja : 人間文化創成科学論叢
en : Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences

巻 23, p. 41-49, 発行日 2021-03-31
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1231891X
出版タイプ
出版タイプResource VoR
出版者
出版者 お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-11-19 01:34:03.523110
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3