ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. ジェンダー研究
  3. 25

戦時下を生きた女性画家と“越境”――長谷川春子・谷口富美枝・新井光子

https://doi.org/10.24567/0002000547
https://doi.org/10.24567/0002000547
cbe1b011-0c54-49c1-93cd-071a135d7f90
名前 / ファイル ライセンス アクション
jender_25_06_kitahara.pdf jender_25_06_kitahara.pdf (5.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-08-04
タイトル
タイトル 戦時下を生きた女性画家と“越境”――長谷川春子・谷口富美枝・新井光子
言語 ja
タイトル
タイトル “Wartime Women Painters Crossing Borders: Haruko Hasegawa, Fumie Taniguchi, and Mitsuko Arai”
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 女性画家
キーワード
主題Scheme Other
主題 戦争
キーワード
主題Scheme Other
主題 視覚表象
キーワード
主題Scheme Other
主題 トランスナショナリズム
キーワード
主題Scheme Other
主題 ジェンダー
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24567/0002000547
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 北原, 恵

× 北原, 恵

ja 北原, 恵

en KITAHARA, Megumi

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 1930年代から敗戦にかけて戦時下を女性画家たちはどのように生きたのか?
本論文では3 人の女性画家を紹介する。①戦前、フランスや日本軍が軍事拡張するアジア諸地域を訪問し、女性洋画家のネットワークの中心にいた長谷川春子(1895-1967)、②モダンな女性像で画壇の注目を集めた日本画家・谷口富美枝(仙花, 1910-2001米没)、③プロレタリア美術運動に参加しアメリカに逃れた新井光子(八島光, 1908-1988米没)である。
彼女たちは活動の現場も戦争に対する考え方も大きく異なっていたが、共通するのは、第一にダイナミックな空間移動であり、第二に女であると同時に画家であることに矛盾を抱え、葛藤しながら、自分の表現を求めていたことである。その表現は既存のジェンダーの枠組を揺るがすものだった。本稿は3 人の活動や視覚表象の特徴を分析し、その共通点や違い、忘却の理由、当時のジェンダー規範や「戦争画」をめぐる既存の諸概念をジェンダーの視点から問い直す。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 How did women painters live from the 1930s to the end of the war in Japan?
This paper will introduce three women painters. (1) Haruko Hasegawa (1895–1967) occupied
the core of a network of female Western-style painters. She visited France and other Asian countries in which the Japanese military was expanding. (2) Fumie Taniguchi (Senka,1910–2001, died in the U.S.) was a Japanese painter famous in the art world for her images of modern girls. (3) Mitsuko Arai (Mitsu Yashima, 1908–1988, died in the U.S.), participated in the proletarian art movement, and fled to the U.S.
The three women differed substantially in their activities and attitudes toward the war, however, they shared two attributes: their dynamic spatial mobility and the contradictions and conflicts they experienced by being both women and painters searching for self-expression. Their representations unsettled existing gender frameworks. This paper evaluates the characteristic activities and visual representations of the three artists and probes the similarities and differences between them. It also takes the gender perspective to investigate the reasons for their oblivion, the gender norms of their times, and the existing concepts apropos war paintings.
言語 en
書誌情報 ジェンダー研究 : お茶の水女子大学ジェンダー研究所年報

号 25, p. 65-84, 発行日 2022-07-31
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11391754
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 お茶の水女子大学ジェンダー研究所
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2022-08-04 09:47:55.008304
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3