WEKO3
アイテム
第二言語語彙学習効果を予測するTechnique Feature Analysis 枠組みの有効性の検証―日本語読解活動における語彙タスクの効果予測を例に―
http://hdl.handle.net/10083/0002005289
http://hdl.handle.net/10083/0002005289ca97e80d-8a5e-49d6-9507-c25e64c34f3a
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | アイテムタイプ(フル)(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-05-27 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 第二言語語彙学習効果を予測するTechnique Feature Analysis 枠組みの有効性の検証―日本語読解活動における語彙タスクの効果予測を例に― | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | The predictive power of Technique Feature Analysis framework: An Example of Measuring Vocabulary Task Effects in Japanese Reading Comprehension as a Second Language | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
劉, 椰林
× 劉, 椰林
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 日本語付随的語彙学習 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 語彙タスク | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 語彙処理の深さ | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Technique Feature Analysis枠組み | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Incidental vocabulary learning | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | vocabulary learning task | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | the depth of vocabulary processing | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Technique Feature Analysis framework | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | This study aimed to exam the predictive power of Technique Feature Analysis (TFA) framework for predicting vocabulary learning task effects. The tasks were( a)“reading with meaning selecting,”(b)“reading with meaning writing,” and (c)“reading comprehension with marginal glosses(control).” And the vocabulary learning tasks in Japanese reading comprehension that had different rankings based on the TFA framework. Participants were 57 Chinese university students majoring in Japanese. They were assigned to one of the three tasks. To measure initial vocabulary learning immediately after the tasks, the First language (L1) to Second language (L2) translation test and the form recognition test were administered. The L1-L2 translation test results showed that the task( b) group had the highest mean score of all. They were followed by the task (a) group and the control group. And the results for the form recognition test showed that the mean score of task (a) group was higher than those of the other groups. The findings revealed that TFA may be a better predictor in incidental vocabulary learning of knowledge of form-meaning connection. And the findings also indicated that the five elements of TFA are not the only indexes for measuring the effectiveness of vocabulary tasks, but that the type of vocabulary task processing, type of vocabulary test should also be considered. | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | GRADUATE SCHOOL OF HUMANITIES AND SCIENCES OCHANOMIZU UNIVERSITY | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 日付 | ||||||||||
| 日付 | 2025-03-31 | |||||||||
| 日付タイプ | Issued | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 助成情報 | ||||||||||
| 研究課題番号タイプ | VoR | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1344-8013 | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA1231891X | |||||||||
| 収録物名 | ||||||||||
| 収録物名 | 人間文化創成科学論叢 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 収録物名 | ||||||||||
| 収録物名 | JOURNAL OF THE GRADUATE SCHOOL OF HUMANITIES AND SCIENCES | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 巻 | ||||||||||
| 巻 | 27 | |||||||||
| 開始ページ | ||||||||||
| 開始ページ | 71 | |||||||||
| 終了ページ | ||||||||||
| 終了ページ | 81 | |||||||||