WEKO3
アイテム
明治期後半茨城県師範学校生徒の規範意識と教育認識―校友会誌『徐捷』創刊号から第五号までの検討を通して―
http://hdl.handle.net/10083/0002005291
http://hdl.handle.net/10083/00020052919da668e6-88a5-427d-b511-8921751d747c
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | アイテムタイプ(フル)(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-05-27 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 明治期後半茨城県師範学校生徒の規範意識と教育認識―校友会誌『徐捷』創刊号から第五号までの検討を通して― | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | The Normative Consciousness and Educational Awareness of Students at Ibaraki Prefectural Teacher Training School in the Late Meiji Period: A Study of the First Through Fifth Issues of the School Journal Josho | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
佐藤, 純子
× 佐藤, 純子
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 茨城県師範学校 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 校友会誌 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 生徒の教育認識と規範 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 責任と責務 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 教育要望 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Ibaraki Prefectural Teacher Training School | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | School Journal | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Awareness and Norms of Students | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Responsibility and Duty | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Educational Needs | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | This study classifies and examines articles from the school journal of Ibaraki Prefectural Teacher Training School, published between 1902 and 1906. The aim is to gain a clearer understanding of the tendencies and values held by the students at that time. By tracing the perspectives expressed in the journal, we can glean insights into the students’ thinking, albeit in a limited way. The findings reveal that the students had a strong sense of responsibility and duty as the bearers of national education. They expressed a desire for improvements in various areas, including English education, practical training in fields such as fisheries and industry, education for girls unable to attend school due to childcare responsibilities, geography education, the extension of compulsory education, and the necessity of post-war education in Korea and Manchuria. This indicates a commitment to addressing social issues through educational initiatives. Furthermore, to gain a deeper understanding of the students’ true nature, it is essential to consider and analyze dimensions that are not articulated in the school journal. | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | GRADUATE SCHOOL OF HUMANITIES AND SCIENCES OCHANOMIZU UNIVERSITY | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 日付 | ||||||||||
| 日付 | 2025-03-31 | |||||||||
| 日付タイプ | Issued | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 助成情報 | ||||||||||
| 研究課題番号タイプ | VoR | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1344-8013 | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA1231891X | |||||||||
| 収録物名 | ||||||||||
| 収録物名 | 人間文化創成科学論叢 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 収録物名 | ||||||||||
| 収録物名 | JOURNAL OF THE GRADUATE SCHOOL OF HUMANITIES AND SCIENCES | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 巻 | ||||||||||
| 巻 | 27 | |||||||||
| 開始ページ | ||||||||||
| 開始ページ | 97 | |||||||||
| 終了ページ | ||||||||||
| 終了ページ | 108 | |||||||||