ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. F-GENSジャーナル
  3. 2

日米における「母なるもの」の表象 ― 岡倉天心とその周辺について ―

http://hdl.handle.net/10083/3843
http://hdl.handle.net/10083/3843
4a2e8f42-9c19-47b0-b9c0-a043fb7fc33b
名前 / ファイル ライセンス アクション
FGENS02_P099shimizu.pdf FGENS02_P099shimizu.pdf (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-05-23
タイトル
タイトル 日米における「母なるもの」の表象 ― 岡倉天心とその周辺について ―
タイトル
タイトル Representation of 'Motherhood' in both Japan and the U.S.A. ― Concerning about Okakura Tenshin and his friends ―
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 母なるもの
キーワード
主題Scheme Other
主題 岡倉天心
キーワード
主題Scheme Other
主題 ジョン・ラファージ
キーワード
主題Scheme Other
主題 Motherhood
キーワード
主題Scheme Other
主題 Okakura Tenshin
キーワード
主題Scheme Other
主題 John La Farge
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 清水, 恵美子

× 清水, 恵美子

WEKO 65994

清水, 恵美子

Search repository
SHIMIZU, Emiko

× SHIMIZU, Emiko

WEKO 65996

en SHIMIZU, Emiko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 65995
姓名 シミズ, エミコ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文では、岡倉天心と彼の周辺の人々を中心に19世紀末から20世紀初頭にかけての日本とアメリカにおいて、「母なるもの」の表象として観音がどのように生成、流通、再生していったかを考察する。近代になると日本において観音と母性の結びつきが強調され、文化的活動の場で生成されるようになった。岡倉のオペラ台本『白狐』で描かれる観音は、母性と結びつき、おおいなる慈悲者であり救済者を象徴する存在であった。このような観音像は狩野芳崖の《悲母観音像》にも通じている。1886年来日したアメリカ人の画家ラファージは瞑想する観音を「永遠の女性」と捉えた。彼が抱いた観音のイメージは、慈悲者としてよりも涅槃を瞑想する姿に多くを負う。しかし一方で、観音は聖母のイメージとも結びついた。そのため、ラファージがアメリカで観音のイメージを具現化した時、日本のものとは異なる観音図が再生されたのである。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 I described how Kwannon as the representation of ‘Motherhood’ was produced, changed and reproduced in both Japan and the U.S.A. from the late nineteenth century to the beginning of the twentieth century. In modern Japan, Kwannon was connected with motherhood and was produced in various cultural fields. In “The White Fox” written by Okakura Tenshin, Kwannon was represented as one who not only connected with motherhood, but also with mercy and salvation. An example of this image of Kwannon is seen in “Hibo Kwannon” produced by Kano Hogai. John La Farge, an American painter who traveled to Japan in 1886, described Kwannon as “the Eternal Feminine”, when showing Kwannon absorbed in the meditations of Nirvana. Of all the images of Kwannon, that is the one that the one touched him most. And at another time, when he saw a Kwannon painting, he was reminded of the Madonna. Therefore, the paintings he drew of Kwannon after returning to the U.S.A. were very different from Japanese paintings of Kwannon.
書誌情報 F-GENSジャーナル

巻 2, p. 99-106, 発行日 2004-09
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11937020
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1378124 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 367
出版者
出版者 お茶の水女子大学21世紀COEプログラムジェンダー研究のフロンティア
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 22:58:21.700746
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3