ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 50

日本語を母語とする韓国語学習者のコロケーション学習に及ぼす指導の効果 : 文脈指導と非文脈指導の比較から

http://hdl.handle.net/10083/60570
http://hdl.handle.net/10083/60570
31e9519f-cdbc-4bd6-a98e-2cc87867cb6e
名前 / ファイル ライセンス アクション
50_p.71-80.pdf 50_p.71-80.pdf (944.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-12-01
タイトル
タイトル 日本語を母語とする韓国語学習者のコロケーション学習に及ぼす指導の効果 : 文脈指導と非文脈指導の比較から
タイトル
タイトル The Effect of Instruction on the Collocation Learning of Korean Learners Who are Native Speakers of Japanese : From the Comparison between Contextualized Instruction and Decontextualized Instruction
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 韓国語のコロケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 文脈指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 非文脈指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 受容的知識
キーワード
主題Scheme Other
主題 産出的知識
キーワード
主題Scheme Other
主題 Korean collocation
キーワード
主題Scheme Other
主題 contextualized instruction
キーワード
主題Scheme Other
主題 decontextualized instruction
キーワード
主題Scheme Other
主題 receptive knowledge
キーワード
主題Scheme Other
主題 productive knowledge
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 金, 智英

× 金, 智英

WEKO 74293

金, 智英

Search repository
きむ, じよん

× きむ, じよん

WEKO 74294

en きむ, じよん

Search repository
KIM, Jiyoung

× KIM, Jiyoung

WEKO 74295

en KIM, Jiyoung

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、韓国語のコロケーション指導の方法によってその学習効果に差があるかを検証することを目的とした。その\
ため、日本で韓国語を勉強している日本語母語学習者91 人を文脈指導グループ47 人、非文脈指導グループ44 人に分け\
て9 つのコロケーションの指導を行い、受容的知識と産出的知識のテストから学習効果の差を比べた。実験の結果、受容\
的知識の面においては非文脈指導を受けたグループの学習効果が有意に高く、産出的知識の面においては指導法に有意な\
差が見られなかった。これにより、コロケーションの学習において、受容的知識は文脈から離れ、明示的に意味を提示す\
る指導のほうがより効果的で、産出的知識は指導の方法による差がないことが分かった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study was aimed to verify whether there was a difference in the learning effect by the method of\
collocation instruction of the Korean language. Therefore, 91 Japanese learners studying Korean in Japan,\
were divided into a group of 47 people for contextualized instruction, and a group of 44 people for\
decontextualized instruction, instructed 9 collocations, and then compared the difference of the learning effect\
from a test of receptive knowledge and productive knowledge. As a result, in terms of receptive knowledge, a\
learning effect of the decontextualized instruction was significantly higher, and a meaningful difference was\
not seen with the instruction method in terms of productive knowledge. Thus, considering collocation learning,\
receptive knowledge instruction, apart from context, shows meaning explicitly and is more effective, and there\
is no difference with the instruction method considering productive knowledge.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 50, p. 71-80, 発行日 2015-12-10
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
944939 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
お茶の水女子大学大学院
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:40:18.955085
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3