ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 45

韓国語母語話者に対するカタカナ語の指導の試み : 聞き取りテストと意識調査より

http://hdl.handle.net/10083/56487
http://hdl.handle.net/10083/56487
cdcc25ad-daf8-4ec9-a4ae-0d1572e3f1fd
名前 / ファイル ライセンス アクション
03_p.20-29.pdf 03_p.20-29.pdf (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-10-03
タイトル
タイトル 韓国語母語話者に対するカタカナ語の指導の試み : 聞き取りテストと意識調査より
タイトル
タイトル Trial instruction: Listening test of Katakana-words and Korean students' attitudes toward learning Katakana words
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 カタカナ語
キーワード
主題Scheme Other
主題 外来語
キーワード
主題Scheme Other
主題 語彙指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 聞き取りテスト
キーワード
主題Scheme Other
主題 意識調査
キーワード
主題Scheme Other
主題 katakana-words
キーワード
主題Scheme Other
主題 loanwords
キーワード
主題Scheme Other
主題 instruction
キーワード
主題Scheme Other
主題 listening test
キーワード
主題Scheme Other
主題 students’ attitudes
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 山下, 直子

× 山下, 直子

WEKO 74243

山下, 直子

Search repository
畑, ゆかり

× 畑, ゆかり

WEKO 74244

畑, ゆかり

Search repository
轟木, 靖子

× 轟木, 靖子

WEKO 74245

轟木, 靖子

Search repository
YAMASHITA, Naoko

× YAMASHITA, Naoko

WEKO 74252

en YAMASHITA, Naoko

Search repository
HATA, Yukari

× HATA, Yukari

WEKO 74253

en HATA, Yukari

Search repository
TODOROKI, Yasuko

× TODOROKI, Yasuko

WEKO 74254

en TODOROKI, Yasuko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74246
姓名 やました, なおこ
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74247
姓名 はた, ゆかり
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74248
姓名 とどろき, やすこ
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74249
姓名 ヤマシタ, ナオコ
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74250
姓名 ハタ, ユカリ
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74251
姓名 トドロキ, ヤスコ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本語教育の現場において、カタカナ語に関しては十分な指導がされているとはいえない現状である。そこで、本稿では、効果的なカタカナ語の指導方法を探るため、指導の効果と指導が学習者の意識に及ぼす影響を検証する。本調査では、韓国語母語話者を対象に、カタカナ語の聞き取りのプリテストとポストテストを行った。その際に、対象者を指導群・統制群の二群に分け、指導群には長音や濁音などの表記を中心とした指導を行った。指導群にはカタカナ語に関する意識調査も指導の前後に行った。その結果、ポストテストで両群ともに誤用数は減少したが、指導群は統制群よりも誤用が減少し成績が伸びる傾向にあり、指導の効果がみられた。また、意識調査の結果から、指導語はカタカナ語の難しさが軽減し、カタカナ語に対する考えも深まっており、指導によってカタカナ語学習の意義やストラテジーの意識づけが可能であることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Seeing the difficulty of Japanese learners in studying katakana words, we can never say that teachers give enough guidance concerning katakana. Japanese learners should understand katakana words in many occasions. More research should be carried out to accumulate data to develop methods and materials for teaching/ learning katakana effectively. This study examines the effects of katakana word instruction on listening tests and learners’ attitude. Forty seven Korean native speakers learning Japanese were divided into two groups. One group was taught katakana words focusing on notations of special morae, dakuon and handakuon. To determine the effect of instruction, listening tests and questionnaire about katakana words were used. Their errors were classified into 16 types and analyzed. The results show that there was a significant change in error rate of both groups but the instructed group tends to improve more. And the results of questionnaire show that after instruction the difficulty of katakana words reduced. It is possible that instructions are effect on learners” attitude.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 45, p. 20-29, 発行日 2013-06-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
2014270 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:40:40.389186
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3