WEKO3
アイテム
韓国語母語話者に対するカタカナ語の指導の試み : 聞き取りテストと意識調査より
http://hdl.handle.net/10083/56487
http://hdl.handle.net/10083/56487cdcc25ad-daf8-4ec9-a4ae-0d1572e3f1fd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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03_p.20-29.pdf (2.0 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2014-10-03 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 韓国語母語話者に対するカタカナ語の指導の試み : 聞き取りテストと意識調査より | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Trial instruction: Listening test of Katakana-words and Korean students' attitudes toward learning Katakana words | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | カタカナ語 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 外来語 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 語彙指導 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 聞き取りテスト | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 意識調査 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | katakana-words | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | loanwords | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | instruction | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | listening test | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | students’ attitudes | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
山下, 直子
× 山下, 直子× 畑, ゆかり× 轟木, 靖子× YAMASHITA, Naoko× HATA, Yukari× TODOROKI, Yasuko |
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作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 74246 | |||||
姓名 | やました, なおこ | |||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 74247 | |||||
姓名 | はた, ゆかり | |||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 74248 | |||||
姓名 | とどろき, やすこ | |||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 74249 | |||||
姓名 | ヤマシタ, ナオコ | |||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 74250 | |||||
姓名 | ハタ, ユカリ | |||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 74251 | |||||
姓名 | トドロキ, ヤスコ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 日本語教育の現場において、カタカナ語に関しては十分な指導がされているとはいえない現状である。そこで、本稿では、効果的なカタカナ語の指導方法を探るため、指導の効果と指導が学習者の意識に及ぼす影響を検証する。本調査では、韓国語母語話者を対象に、カタカナ語の聞き取りのプリテストとポストテストを行った。その際に、対象者を指導群・統制群の二群に分け、指導群には長音や濁音などの表記を中心とした指導を行った。指導群にはカタカナ語に関する意識調査も指導の前後に行った。その結果、ポストテストで両群ともに誤用数は減少したが、指導群は統制群よりも誤用が減少し成績が伸びる傾向にあり、指導の効果がみられた。また、意識調査の結果から、指導語はカタカナ語の難しさが軽減し、カタカナ語に対する考えも深まっており、指導によってカタカナ語学習の意義やストラテジーの意識づけが可能であることが示唆された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Seeing the difficulty of Japanese learners in studying katakana words, we can never say that teachers give enough guidance concerning katakana. Japanese learners should understand katakana words in many occasions. More research should be carried out to accumulate data to develop methods and materials for teaching/ learning katakana effectively. This study examines the effects of katakana word instruction on listening tests and learners’ attitude. Forty seven Korean native speakers learning Japanese were divided into two groups. One group was taught katakana words focusing on notations of special morae, dakuon and handakuon. To determine the effect of instruction, listening tests and questionnaire about katakana words were used. Their errors were classified into 16 types and analyzed. The results show that there was a significant change in error rate of both groups but the instructed group tends to improve more. And the results of questionnaire show that after instruction the difficulty of katakana words reduced. It is possible that instructions are effect on learners” attitude. | |||||
書誌情報 |
言語文化と日本語教育 巻 45, p. 20-29, 発行日 2013-06-29 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09174206 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10426480 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 2014270 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 810.7 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 |