ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 41

読解過程を共有することの説明文理解への影響 : 日本語中上級学習者を対象に

http://hdl.handle.net/10083/54326
http://hdl.handle.net/10083/54326
2b929c0a-c6d1-4bb6-a3d3-209fe73a3f03
名前 / ファイル ライセンス アクション
01_1-10.pdf 01_1-10.pdf (1.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-01-24
タイトル
タイトル 読解過程を共有することの説明文理解への影響 : 日本語中上級学習者を対象に
タイトル
タイトル The effects of collaborative reading : A Comparative Study on JSL Learners' Comprehension of Expository Text
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ペア読み
キーワード
主題Scheme Other
主題 重要情報の把握
キーワード
主題Scheme Other
主題 定義の理解
キーワード
主題Scheme Other
主題 知識の応用
キーワード
主題Scheme Other
主題 モニタリング
キーワード
主題Scheme Other
主題 collaborate reading
キーワード
主題Scheme Other
主題 grasping of main idea
キーワード
主題Scheme Other
主題 understanding of definition
キーワード
主題Scheme Other
主題 applied of knowledge obtained from text
キーワード
主題Scheme Other
主題 monitoring
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 伊東, あゆみ

× 伊東, あゆみ

WEKO 74116

伊東, あゆみ

Search repository
田川, 麻央

× 田川, 麻央

WEKO 74117

田川, 麻央

Search repository
石井, 怜子

× 石井, 怜子

WEKO 74118

石井, 怜子

Search repository
ITO, Ayumi

× ITO, Ayumi

WEKO 74122

en ITO, Ayumi

Search repository
TAGAWA, Mao

× TAGAWA, Mao

WEKO 74123

en TAGAWA, Mao

Search repository
ISHII, Reiko

× ISHII, Reiko

WEKO 74124

en ISHII, Reiko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74119
姓名 いとう, あゆみ
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74120
姓名 たがわ, まお
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74121
姓名 いしい, れいこ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、読解過程を共有しお互いが理解することを目標に協力しながら読むという状況を設定したペア読みと個人で読む状況を設定した個人読みが説明文理解に及ぼす影響を検証した。協力者は、日本語能力が中級から上級レベルの学習者36名である。説明文を使用して、内容再生課題、応用課題を行った。指標は、情報の重要度別の再生率、定義と例示の論理関係にある内容のそれぞれの再生率、文章から得た知識を新しい状況に応用する応用問題の正答得点であった。結果は、全体的にペア読みは個人読みと比べて理解を促進するということはなかった。さらに、読み条件の違いに関係なく、主要な情報の把握がなされておらず、定義部分の正確な理解が不十分で、既有知識を変容させることができていなかった。以上の結果から、単に協力しながら読む状況を設定するだけでは理解が必ずしも促進されないことが示唆され、どのような条件下でペア読みを行うことが理解を促進するのかを探る実証研究の必要性が示された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Collaborative reading is an activity in which learners work in pairs to comprehend text through sharing their own reading processes with each other. The purpose of this study is to investigate the effects of collaborative reading on learners of Japanese as a second language (JSL). This study included thirty-six intermediate-advanced JSL learners, who were divided in two groups: the collaborative reading group and the non- collaborative one; each was given a sample of expository text to read through. The analysis looked at the learners’ (1) written recall protocols after reading and (2) scores on a comprehension test in which they applied what they had learned through the text to a different situation. The numbers of recalled main ideas, key definitions and their illustrations provided in the text as well as the test scores were considered in the analysis. Results indicated that collaborative reading did not significantly affect the learners’ comprehension of the text. In fact, learners in both groups showed difficulties in understanding the main ideas and definitions, and in reconstructing their knowledge according to the text content. These findings suggest that JSL learners’ comprehension of expository text might not necessarily be improved by solely relying on collaborative reading. Further research is necessary to clarify under what condition(s) collaborative reading can facilitate JSL learners’ reading comprehension.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 41, p. 1-10, 発行日 2011-06-25
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1912911 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:41:33.062583
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3