ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 41

プロセスに注目したディベート授業の可能性 : 日本語学校における試み

http://hdl.handle.net/10083/54368
http://hdl.handle.net/10083/54368
44653bba-7c45-40d6-8d54-0dcc79b1ace7
名前 / ファイル ライセンス アクション
06_50-59.pdf 06_50-59.pdf (1.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-01-27
タイトル
タイトル プロセスに注目したディベート授業の可能性 : 日本語学校における試み
タイトル
タイトル Possibility of conducting a debating class focused on processes : an attempt for Japanese language schools
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 日本語学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 ディベート
キーワード
主題Scheme Other
主題 プロセス
キーワード
主題Scheme Other
主題 振り返りシート
キーワード
主題Scheme Other
主題 Japanese Language School
キーワード
主題Scheme Other
主題 debate
キーワード
主題Scheme Other
主題 processes
キーワード
主題Scheme Other
主題 reflection sheet
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 野原, ゆかり

× 野原, ゆかり

WEKO 74143

野原, ゆかり

Search repository
浅野, 有里

× 浅野, 有里

WEKO 74144

浅野, 有里

Search repository
NOHARA, Yukari

× NOHARA, Yukari

WEKO 74147

en NOHARA, Yukari

Search repository
ASANO, Yuri

× ASANO, Yuri

WEKO 74148

en ASANO, Yuri

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74145
姓名 のはら, ゆかり
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74146
姓名 あさの, ゆり
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本語教育でディベート授業が行われる場合、一般的に、議論の力を伸ばす目的で行われることが多い。学部留学生のクラスでディベートを扱う場合、ニーズの高さが背景として考えられるが、民間の日本語学校のような、背景の異なる学習者で構成され多様なニーズが存在するクラスでは、ディベート授業の意義が問われる。そこで筆者らは、ディベートを試合の準備から試合後のフィードバックまでを一連の活動として捉え直し、この活動を通して学習者の学びを観察することにより、教室活動としてのディベートの可能性を探った。各試合後の振り返りシートを分析した結果、ひとつのテーマにおいて多様な活動形態でプロセスを踏むことにより、「他者」から様々な刺激を受け、その刺激により気づきが生まれることが窺えた。プロセスに注目したディベート授業では、学習者一人一人が活動を通して課題を見つけ、目標を設定できるという新たな可能性が示せた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Typically, a debating class in teaching Japanese is aimed at enhancing debating skills. Although holding this class for foreign undergraduates is likely to be justified by the confirmed need, this justification can be questioned in the context of private Japanese language schools including students with different backgrounds and needs. Therefore, we decided to reexamine the impact of debating by conducting a debate and subsequently eliciting feedback from the participants and to monitor the consequent development of learning by the students so as to explore the possibility of organizing debating as a classroom activity. Our analysis of the above feedback revealed that they had received various motivations from “others” and increased their self-esteem by following the processes of various activity forms in debating on a single theme. Thus, a new possibility was advanced that student individually discover their own challenges and establish their own targets through activities in a debating class focused on processes.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 41, p. 50-59, 発行日 2011-06-25
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1686316 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:41:28.913097
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3