ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 38

JFL環境におけるあいづち指導 : ピア活動による学習者主体の学び

http://hdl.handle.net/10083/51980
http://hdl.handle.net/10083/51980
dfd64373-0543-4740-a19f-befcfa7bb9d9
名前 / ファイル ライセンス アクション
05_46-55.pdf 05_46-55.pdf (2.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-07-23
タイトル
タイトル JFL環境におけるあいづち指導 : ピア活動による学習者主体の学び
タイトル
タイトル The practical lesson of 'Aizuchi' to JFL students : Active learning through the peer activity
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 JFL環境
キーワード
主題Scheme Other
主題 あいづち指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 ピア活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習者主体の学び
キーワード
主題Scheme Other
主題 JFL
キーワード
主題Scheme Other
主題 leson of Aizuchi
キーワード
主題Scheme Other
主題 peer activity
キーワード
主題Scheme Other
主題 active learning
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 福冨, 理恵

× 福冨, 理恵

WEKO 73838

福冨, 理恵

Search repository
小松, 奈々

× 小松, 奈々

WEKO 73839

小松, 奈々

Search repository
FUKUTOMI, Rie

× FUKUTOMI, Rie

WEKO 73842

en FUKUTOMI, Rie

Search repository
KOMATSU, Nana

× KOMATSU, Nana

WEKO 73843

en KOMATSU, Nana

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 73840
姓名 ふくとみ, りえ
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 73841
姓名 こまつ, なな
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 JFL環境の学習者は日本語で会話に参加する機会が限られているため、相手の話を受け止めながら会話を進める聞き手としての能力が不足しがちである。本実践は韓国国内の大学において、聞き手能力育成の足掛かりとしてあいづちの指導を行った。授業では学習者自身があいづちの存在意義について主体的に考えることを目的として学習者同士で話し合うピア活動を取り入れ、ピア活動時の話し合いデータと授業後に行った質問紙調査の回答から実践の成果を検討した。その結果、話し合いデータからは学習者間の理解の共有過程が観察され、ピア活動を通してあいづちの存在意義に対する理解を確実なものにしていることが明らかになった。また、質問紙調査の回答からは授業方法について肯定的な評価が得られたほか、あいづちという学習項目への高いニーズも感じられ、JFL環境でのあいづち指導としてピア活動を用いた学習者主体の学びの形が有効であることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This report introduces the practical lesson of ‘Aizuchi’ (Japanese back-channel) to JFL students of a university in Korea. JFL students’ ability as a listener is usually insufficient as the chances for them to participate in a conversation are limited. Thus in this lesson, improve their ability as a listener the use of ‘Aizuchi’ is instructed. In order to let them think actively about why ‘Aizuchi’ is necessary in a conversation, a peer activity such as having discussion among themselves is adopted. The recorded conversations and the questionnaire taken after the lesson are then analyzed. From the recorded conversations, the process of how the students share each other understanding are observed, and it also can be seen that from peer activity the student’s grasp on the significance of ‘Aizuchi’ in conversation is deepened. Also, the results from the questionnaire show that the method of such lesson is very well received and the students felt ‘Aizuchi’ is necessary. It can be concluded that the active learning of ‘Aizuchi’ through peer activity is effective for JFL students.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 38, p. 46-55, 発行日 2009-12-05
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
2057324 bytes
形態
2057324 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
お茶の水女子大学大学院 人間文化創成科学研究科 比較社会文化学専攻
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:43:20.700231
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3