WEKO3
アイテム
よい読み手の読解過程に見られる特徴 : ストラテジー連鎖の視点から
http://hdl.handle.net/10083/50478
http://hdl.handle.net/10083/50478025b1945-9039-460d-88c7-8b05b78201cf
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2011-03-16 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | よい読み手の読解過程に見られる特徴 : ストラテジー連鎖の視点から | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | The Characteristics of Reading Process of Proficient Readers : From the viewpoint ofa sequence of strategies | |||||
| 言語 | en | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | ストラテジー連鎖 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 発話思考法 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | A sequence of strategies | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Think-aloud method | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| 著者 |
菊池, 民子
× 菊池, 民子× KIKUCHI, Tamiko |
|||||
| 著者(ヨミ) | ||||||
| 識別子Scheme | WEKO | |||||
| 識別子 | 73222 | |||||
| 姓名 | きくち, たみこ | |||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | よい読み手の読解過程におけるストラテジー使用を発話思考(think-aloud)法を用いて明らかにしようと試みた。読解力高の学習者3名の読みでは、理解・不理解のモニター、理解の場合は説明、精緻化などによる理解強化、不理解の場合は再読・推測・精緻化など何らかの手当て、その後理解に到達して、上記と同じ過程を経る。このような形のストラテジー連鎖が観察され、ストラテジー単独使用が多かった読解力低の学習者との比較からもその有効性が示唆された。 | |||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | The study focused on the reading process of proficient readers by using think-aloud method. Three proficient readers showed the similar usage of strategies when they had troubles in understanding the passage. They first recognize the troubles by monitoring strategies and use re-reading, inference, or elaboration strategies for solving their problems, and then explain the content by restructuring the passage to facilitate their understanding. Especially, a sequence of strategies, which means the consecutive use of more than two strategies, is often observed in the reading process of proficient readers. | |||||
| 書誌情報 |
言語文化と日本語教育 巻 31, p. 1-10, 発行日 2006-06-24 |
|||||
| ISSN | ||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
| 収録物識別子 | 09174206 | |||||
| 書誌レコードID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AN10426480 | |||||
| フォーマット | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | application/pdf | |||||
| 形態 | ||||||
| 1032192 bytes | ||||||
| 日本十進分類法 | ||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||
| 主題 | 810.7 | |||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 紀要論文 | |||||
| 資源タイプ・ローカル | ||||||
| 紀要論文 | ||||||
| 資源タイプ・NII | ||||||
| Departmental Bulletin Paper | ||||||
| 資源タイプ・DCMI | ||||||
| text | ||||||
| 資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
| 03 | ||||||
| 所属 | ||||||
| 東京国際ビジネスカレッジ | ||||||