ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 27

多言語多文化共生を目指す教育実習における教師の意思決定 : 成人学習者を対象とした場合(村松賢一先生退官記念号)

http://hdl.handle.net/10083/50400
http://hdl.handle.net/10083/50400
c1b42d30-503d-4b85-bfe1-c5de7d5df92a
名前 / ファイル ライセンス アクション
20_182-196.pdf 20_182-196.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-03-16
タイトル
タイトル 多言語多文化共生を目指す教育実習における教師の意思決定 : 成人学習者を対象とした場合(村松賢一先生退官記念号)
タイトル
タイトル A study of Decision-making in a multilingual and multicultural society oriented at Teacher Training : A case of Adult learners classes
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 多言語多文化共生
キーワード
主題Scheme Other
主題 意思決定
キーワード
主題Scheme Other
主題 再生刺激法
キーワード
主題Scheme Other
主題 ファシリテーター
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 池田, 広子

× 池田, 広子

WEKO 73003

池田, 広子

Search repository
IKEDA, Hiroko

× IKEDA, Hiroko

WEKO 73005

en IKEDA, Hiroko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 73004
姓名 いけだ, ひろこ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は、成人学習者を対象とし、多言語多文化共生を目指してデザインされた日本語教育実習において、実習生はどのような学びや経験を得るのかを明らかにするために、授業中の教師(実習生)の意思決定に着目した。大学院で日本語教育実習を行った教師を対象に、教師の意思決定を再生刺激法により収集し、意思決定プロセス((1)意思決定の対象(2)キューの解釈から決定までの段階)を分析し、多言語多文化共生を目指した実習(年少者クラス)と比較することで特徴を明らかにした。その結果、1.意思決定の対象は、両実習ともに「活動内容」に対する決定が量的に最も多く、教師がファシリテーターの役割を担い、多言語多文化共生を目指した実習の傾向であること。2.キューの解釈から決定までの段階では、「教師は敢えて介入せずに見守る調整」が、成人学習者を対象とし、平等参加と対話を重視した実習の特徴として示された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The pourpose of this study is to make clear some of experiences and studies in a multilingual and multicultural society oriented at Teacher Training (A case of Adult learners classes). Thus for, I focused on the teacher's decision-making process (1) object 2) interpretation of cue and how the cue leads to the decision-making process), and to make clear the features of decision-making in this Teacher Training. This survey used protocol date from the teacher-training program by stimulus recall method in a graduate school and analyzes. As a result, the following points were found. 1) The process of decision-making is characterized by "content of activity" in object. 2) The process of decision-making is characterized by "keeping an eyes on the students interact one another in interpretation of cue and how the cue leads to the decision-making process.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 27, p. 182-196, 発行日 2004-06-26
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1055127 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
お茶の水女子大学大学院
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:51:43.325327
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3