ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 23

日本語教師経験者が実習から学ぶもの : 現職者研修への提言

http://hdl.handle.net/10083/50351
http://hdl.handle.net/10083/50351
7a6187b8-7844-4e4f-ae51-b3496c19f437
名前 / ファイル ライセンス アクション
07_080-093.pdf 07_080-093.pdf (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-03-16
タイトル
タイトル 日本語教師経験者が実習から学ぶもの : 現職者研修への提言
タイトル
タイトル The learning for teachers from in-service education : A proposal to in-service education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師の成長
キーワード
主題Scheme Other
主題 子ども
キーワード
主題Scheme Other
主題 チームティーチング
キーワード
主題Scheme Other
主題 省察
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 内田, 紀子

× 内田, 紀子

WEKO 72907

内田, 紀子

Search repository
小池, 圭美

× 小池, 圭美

WEKO 72908

小池, 圭美

Search repository
UCHIDA, Noriko

× UCHIDA, Noriko

WEKO 72911

en UCHIDA, Noriko

Search repository
KOIKE, Tamami

× KOIKE, Tamami

WEKO 72912

en KOIKE, Tamami

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 72909
姓名 うちだ, のりこ
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 72910
姓名 こいけ, たまみ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では現職者のための教師研修のあり方についての提言をする。近年、教育実習のあり方として、「教師トレーニング」から「教師の成長」への移行が提唱されている(岡崎・岡崎1997)。それでは、実習生は具体的に何から何を学んでいるのだろうか。本研究では教師経験のある実習生の生の声を通して彼女らの「学び」を分析した。その結果、実習生は自己を「省察」することによって、学習者である「子ども」に教えることと「チームティーチング」という「自己の教育現場とは異なった体験」から多く学んだことがわかった。さらに「学び」は1年後に「言語教育観の変化」「地域活動LARPへの広がり」「仲間」「人間関係の作り方」につながっていった。つまり、「自己の教育現場とは異なった体験」をし「省察」していくことは、現職者研修の効果的な一方法であるということが言えよう。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper proposes a new style of in-service training of experienced teachers. In a recent paper, Okazaki and Okazaki (1997) proposed that in-service training should focus on 'teacher development' rather than 'teacher training'. In order to determine the processes involved in teacher development, teachers' experiences of, and what they perceive they learned in in-service training were collected through a retrospective interviews. The teachers reported that when they faced difficult problems, they reflected on their experiences to assist them to learn in new teaching contexts such as teaching children or team teaching. They also reported one year later that their new experiences had assisted them to expand their horizons. Thus, it is clear that developing the ability to reflect on previous experiences in the face of challenging new teaching environments is effective methodology for in-service education
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 23, p. 80-93, 発行日 2002-06-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1001843 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
お茶の水女子大学大学院
所属
お茶の水女子大学大学院
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:53:07.348656
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3