ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 20

複合動詞の意味理解方略の実態と習得困難点

http://hdl.handle.net/10083/50307
http://hdl.handle.net/10083/50307
fa7d56b7-c101-4eb1-a7c9-4f6c08daec09
名前 / ファイル ライセンス アクション
05_052-065.pdf 05_052-065.pdf (915.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-03-16
タイトル
タイトル 複合動詞の意味理解方略の実態と習得困難点
タイトル
タイトル Acquisition of Compound Verbs in Japanese by Advanced Learners of Japanese : Learners' Strategies of Comprehending the Meanings of Compound Verbs
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 複合動詞
キーワード
主題Scheme Other
主題 意味理解方略
キーワード
主題Scheme Other
主題 習得困難点
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 松田, 文子

× 松田, 文子

WEKO 72805

松田, 文子

Search repository
FUMIKO, Matsuda

× FUMIKO, Matsuda

WEKO 72807

en FUMIKO, Matsuda

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 72806
姓名 ふみこ, まつだ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 複合動詞は語彙の中でも習得が困難な項目の一つであることが指摘されている。しかし今までのところ、学習者は複合動詞の意味理解にどのような方略を用い、どのように接近しているのかについては明らかにされていない。またその困難点についてもまだ十分な知見が得られているとはいえない状況にある。本稿はこれらの点を探ろうとする探索的な試みである。具体的には最も生産性が高いとされる後項動詞「~込む」を取り上げ、「~込む」と結合する複合動詞24語を調査項目とした。調査の結果、24語に対する意味理解方略は概ね、「V1の意味にV2の意味を足す」というものであった。しかし「V1+V2」方略はかならずしも成功するものではなく、「入り込む」のようにV1もV2も「中にはいる」という類似した意味をあらわす結合の場合、また「泳ぎ込む、読み込む」のように「V1+V2」方略が使えない語の場合、習得は困難であることがわかった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 It has been pointed out that Japanese compound verbs are among the most difficult items to acquire (Morita 1987, Himeno 1999). Thus far, few empirical studies hava been conducted to reveal what strategies language learners employ to comprehend the meanings of compound verbs and especially what aspects of compound verbs are difficult. This exploratory study addressed these questions on the empirical ground. This study focused on Japanese "-komu", probably the most productive verbal suffix to form compound verbs. 24 compound verbs using "-komu" were presented to three advanced learners of Japanese along with a set of questionnaire items, which were designed to elicit the target responses in intensive interview session. The following was the most typical strategy: Add the meaning of V2 to the meaning of V1 in combination of V1+V2. Learners tend to take the meaning of V2 to be "enter". This study, however, shows that this strategy is not effective in many cases, such as "hairi-komu", where "hairu" also means "enter", and "oyogi-komu", where the combination of "swim" and "enter" does not make sense. Identifying the tr\
ouble spots of learning the compound verb using "-komu", the author discusses why they are difficult.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 20, p. 52-65, 発行日 2000-12-02
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
914961 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
東京学芸大学留学生センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:54:22.212455
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3