WEKO3
アイテム
E. ガーニーの‘Ideal Motion’考
http://hdl.handle.net/10083/55028
http://hdl.handle.net/10083/550288c15ac74-b8e9-46cf-a6b6-e29a26aa08f8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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p.21-28.pdf (273.3 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2014-05-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | E. ガーニーの‘Ideal Motion’考 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | On Edmund Gurney’s ‘Ideal Motion’ | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Edmund Gurney | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | The Power of Sound | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ‘Ideal Motion’ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | form | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | melodic form | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | エドマンド・ガーニー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 形式 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 旋律形式 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
上杉, 奈央子
× 上杉, 奈央子× UESUGI, Naoko |
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作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 78341 | |||||
姓名 | ウエスギ, ナオコ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Edmund Gurney(1847-1888), an English writer in the later nineteenth century, is known today largely for the book he published in 1880, The Power of Sound, in which he discussed various problems related to music and musical experience. For Gurney, the most essential element in music is melody, and he defined ‘melodic form’ as successive processing of tones in time, that is, a perceived forward-going ‘movement’, where form and motion meet. He considered this ‘movement’ is uniquely musical \ phenomenon, and called it ‘Ideal Motion’. This paper examines, through analysis of description in The Power of Sound, the idea of ‘Ideal Motion’ and its position in his concept of musical form, and reveals \ that ‘Ideal Motion’ is not only the essential ‘melodic form’, but also constitutes, from the view point of musical structure, a ‘part’ of a whole musical structure. This observation would provide a logical base to his emphasis on ‘part’ in musical structure, which has been thought-provokingly advocated as ‘music in the moment’ by recent musical aesthetician, Jerrold Levinson. |
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書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 16, p. 21-28, 発行日 2014-03-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 273315 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 |