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ショパンのポロネーズにおける強調音の構造的機能と調性との関係
http://hdl.handle.net/10083/52712
http://hdl.handle.net/10083/5271284af6e94-db79-4646-bdf9-a0c26dca40da
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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13 西田諭子.pdf (756.8 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2013-04-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ショパンのポロネーズにおける強調音の構造的機能と調性との関係 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Structural functions of repeated pitches and tonality in Chopin's Polonaises | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Chopin | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Polonaise | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | tonality | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | repeated pitches | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | tonal pairing | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ショパン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ポロネーズ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 調性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 強調音 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 調的二重性 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
西田 諭子
× 西田 諭子× NISHIDA Satoko |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | During the nineteenth century, as the harmonic axis of tonic-dominant, the essential characteristics of the Classical tonality, was gradually weakened, motivic association and repetition of particular pitches became to play increasingly important roles in achieving cohesion of a work. In this article, Chopin’s seven Polonaises are analyzed to examine the relations between repeated pitches and tonality. In most of the works discussed here, repeated pitches serve to create the structural cohesion of the work. However, there are also cases where repeated pitches function to weaken the structural centrality of the tonic, or juxtaposition of two repeated pitches in chromatic relationship polarizes tonality. Such expansion of structural functions of repeated pitches is a significant step in the history of tonality. And for Chopin, constructing a piece centering particular pitches seems to be essential compositional strategy. It is also worth mentioning that late Polonaises (op.44, 61) are good examples of temporary independence of the III tonality from the tonic, and “ tonal pairing”. They exemplify the tendency of deviation of tonality from a single governing tonic, in which the repeated pitches play a decisive role. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 15, p. 113-121, 発行日 2013-03-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 756844 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 平成22年度生 比較社会文化学専攻 |