WEKO3
アイテム
ビデオダンス研究 : 映像理論からのアプローチ
http://hdl.handle.net/10083/51647
http://hdl.handle.net/10083/5164764718261-77fa-44f0-a5f3-a61df8a4e46f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
15_137-145.pdf (1.2 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-04-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ビデオダンス研究 : 映像理論からのアプローチ | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An approach to video dance from film theory | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ビデオダンス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 映像 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ダンス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ベラ・バラージュ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ヴィム・ヴァンデケイビュス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | video dance | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | film | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dance | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Bela Balazs | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Wim Vendekeybus | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
松岡, 綾葉
× 松岡, 綾葉× MATSUOKA, Ayaha |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Video dance is hybrid of film and dance, called “new art form” . The purpose of this paper is to clarify a part of characteristics of video dance piece “Roseland” (1990) by Vim Vandekeybus through film theoretical perspective which is based in “Der Film” (1959) by Bela Balazs. According to this theory, three perspectives were revealed: “Close up; the body in the flame and imagination of invisible body outside the flame”, “Changing viewpoint; synchronization view”, “Editing; re-constructed choreography”. And analysis of “Roseland” shows that these points appeared effectively in the film and characterizes as unique art form. “Close up” focuses on dancer’s detail such as skin and muscles, and fragments of the body makes movement dynamic. “Changing viewpoint” gives audience immersive views and simulation experiences as well as sequence of shots makes rhythm that initiates movement and music. “Editing”; re-constructed choreography creates a great impact that prevents audience’s imagination and make them re-think about the idea of choreography. In conclusion, these characteristics in “Roseland” are part of video dance\ essence, and it is important to utilize film theory in analyzing video dance. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 14, p. 137-145, 発行日 2012-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1202465 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 比較社会文化学専攻 |