WEKO3
アイテム
作文過程での内省を促す支援の効果 : 日本人小学生児童を対象にした単一事例実験
http://hdl.handle.net/10083/49020
http://hdl.handle.net/10083/490205449c9bc-bd48-4fa1-863b-a023441fe5ac
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
14_131-140.pdf (634.4 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-04-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 作文過程での内省を促す支援の効果 : 日本人小学生児童を対象にした単一事例実験 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effects of Support to Encourage Reflective Thinking in the Process of Writing : a Single Case Experiment Conducted on an Japanese Elementary School Student | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内省 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ベースライン期 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 処遇期 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作文の質 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 時系列分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reflection | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | baseline term | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | treatment term | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | quality of writing | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | time series analysis | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
高橋, 薫
× 高橋, 薫× TAKAHASHI, Kaoru |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This research verified the effects of support to encourage reflective thinking in the writing process through a single case experiment. Four factual expository texts and four opinion essays written by the test subject, who is a Japanese fifth grader with weak writing skills, and were each sampled from the baseline term and from the treatment term for the purpose of qualitative comparison. A time series analysis has observed that writing quality is higher in the treatment term than in the baseline term through holistic evaluation, and that the writing in the treatment term reflects significant improvements in the development of ideas and in introduction through analytic evaluation. Moreover, an analysis of descriptions in the two forms of writing has discovered more sophisticated argumentation in opinion essays and enhanced adherence to the requirements of the assignment in the factual expository texts written in the treatment term. These findings confirm that support to encourage reflective thinking in the writing process helps improve writing quality. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 12, p. 131-140, 発行日 2010-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 634449 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 国際日本学専攻 |