WEKO3
アイテム
小学生の学校適応と成功―失敗についての原因帰属との関連 : 親子の認知的評価に着目して
http://hdl.handle.net/10083/49040
http://hdl.handle.net/10083/49040ba42f1d7-6d07-43c0-ac5b-4501a5aed592
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
34_325-334.pdf (398.4 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-04-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学生の学校適応と成功―失敗についての原因帰属との関連 : 親子の認知的評価に着目して | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Adaptation in primary school and the attribution of success and failure : Focusing on child's and parent's cognitive evaluation | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 原因帰属 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学業適応 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会的適応 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 養育者による帰属 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Attribution | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Academic adaptation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Social adaptation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Parental attribution | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | School children | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
川島, 亜紀子
× 川島, 亜紀子× KAWASHIMA, Akiko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper examines the role that attributions produced by both a child and a parent play in explaining the child's school adaptation. Parents and children were asked to produce causal attributions related to the child's success and failure in academic and social area. Children's school adaptation was assessed by self- and teachers' reports, and by social nomination. A total of 235 children's and 228 parents' data was used for analyzing the relationship between the causal attribution of success and failure and child's school adaptation. Both parents and children made self- (child-) serving biased attributions for success. In contrast, children made significantly more internal attribution for failure than parents. Regarding the relationship with child academic adaptation, the both self- and childserving biased attribution has positive influence on adaptation. On the other hand, other-enhancement attributions made by both child and parent are related to social adaptation. These results suggest that considering parental attributions is important for understanding the relationship between children's attributi\ on and their school adaptation. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 12, p. 325-334, 発行日 2010-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 398428 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 人間文化創成科学研究科研究院研究員 |