WEKO3
アイテム
発話の「分かりやすさ」を判断する要因 : 一般日本人と母語話者日本語教師の比較を通して
http://hdl.handle.net/10083/34655
http://hdl.handle.net/10083/34655c8fdda5e-ad2f-4e1b-b719-8048502cd459
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
17_165-174.pdf (1.3 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-07-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 発話の「分かりやすさ」を判断する要因 : 一般日本人と母語話者日本語教師の比較を通して | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Factors that determine explicitness of speech : A comparison of Japanese general public and native Japanese language teachers | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 分かりやすさ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 一般日本人 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 母語話者日本語教師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 評価の視点 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 因子分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | explicitness | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese general public | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | native Japanese language teachers | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | viewpoints of evaluation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | factor analysis | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
野原, ゆかり
× 野原, ゆかり× NOHARA, Yukari |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study investigated factors that determined the “ explicitness ” of speech by Japanese language students by comparing how speeches were perceived by the Japanese general public and native Japanese language teachers. Four Japanese language students presented their speech ability through the story-telling format, and a listening experiment was conducted by providing a questionnaire to 50 Japanese general public and 50 native Japanese language teachers. From factor analysis of the obtained evaluations, factors such as “ contents ” and “ voice ” were extracted from the Japanese general public, and factors such as “ continuity of the meaning of contents ” “ sufficient use of the language ” , and “phonological fluency” were extracted from the Japanese language teachers. The results suggest that the Japanese language teachers are more concerned about the details in determining the “explicitness”of speech compared to the Japanese general public. We also found that “ Contents ” and “ continuity of the meaning of contents” had a significant impact on the “explicitness” of Japanese general public and Japanese language t\ eachers, respectively, and the other factors such as, voice and suitable use of language affect the explicitness through “contents” and “continuity of the meaning of contents” . |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 11, p. 165-174, 発行日 2009-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1333179 bytes | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 国際日本学専攻 |