WEKO3
アイテム
「『遊び』の充実」を志向する保育者のありよう : 現象学的視座から「遊び」援助の内実を探る
http://hdl.handle.net/10083/34663
http://hdl.handle.net/10083/346637bf358bf-ccd6-4fc0-a5a7-bfcf3709073f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-07-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「『遊び』の充実」を志向する保育者のありよう : 現象学的視座から「遊び」援助の内実を探る | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The mode of being of the teacher who intends to enrich children's play : Exploring the reality of supporting play from a phenomenological point of view | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育実践 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「遊び」の充実 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育者のありよう | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 現象学的視座 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 生きられた経験 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | practice of childhood care and education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | enriching of play | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the mode of being of the teacher | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | phenomenological point of view | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | lived experience | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
横井, 紘子
× 横井, 紘子× YOKOI, Hiroko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to explore the mode of being of the teacher who intends children's play to be enriched from phenomenological point of view. The method of this study is to write two episodes from the author's practice of childhood care and education as lived experience and to examine the episodes on the basis of phenomenological play theories by H-G. Gadamer and K. Nishimura;(1)The primordial sense of play is a medial one.(2)Play is to-and-fro movement in constant repetition.(3)Every play presents the man who is playing with a task.(4)Play is a pure self-presentation. Findings are as follows. The mode of being of enriched play is to be opened to attitude of being involved playrelationship with some objects and to make self-presentation constantly, amid to-and-fro playmovement to bring a new task, The teacher presents and arranges a play-task to enable children to make lively play-movement. The teacher supports their play in lively dialogue with children, making play-movement himself. The teacher develops an understanding of himself in the process of constant practice and reflection, the mode of bein\ g of the teacher's support gets transformed simultaneously. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 11, p. 247-257, 発行日 2009-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1281621 bytes | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 人間発達科学専攻 |