WEKO3
アイテム
父子相互のふり遊びにおけるイメージ共有過程の質的分析 : シンボリック相互作用論の立場から
http://hdl.handle.net/10083/34685
http://hdl.handle.net/10083/346854cc69a61-0e14-4da4-b661-6fc95658aea4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
47_477-487.pdf (1.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-07-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 父子相互のふり遊びにおけるイメージ共有過程の質的分析 : シンボリック相互作用論の立場から | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Qualitative Analysis of the Image Sharing in Fathers’ and Their Young Children’s Pretend Play: From the Perspective of Symbolic Interactionism | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 2歳~3歳の子ども | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ふり遊び | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 父子 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シンボリック相互作用論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | two-or three-year-old children | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | pretend play | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | father and child | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | symbolic interactionism | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
加藤, 邦子
× 加藤, 邦子× KATO, Kuniko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to explore how fathers and their two -or three- year old children share their images in their free play interactions. This paper focuses on the following aspects: symbolic interaction, pretending play, and development of self (Mead, 1934). Twenty pairs of fathers and their two- or three- year-old children participated in this study. Five minute interactions between fathers and their children in the laboratory were recorded by two VCR cameras. In order to do analysis of the dialogue data, qualitative approach was used. The categories were extracted from the transcriptions of the interactions between fathers and their children. The concepts extracted from the categories include; (1) joint action; (2) confirmation; (3) giving directions; (4)presenting image; (5) expression by actions, gestures and speech; (6) asking questions; (7) reconstruction; (8) sharing images. It was found that symbolic interactionist perspectives provide useful tools in understanding the children’s self development and non-verbal communication. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 11, p. 477-487, 発行日 2009-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1366591 bytes | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | ジェンダー学際研究専攻 |