WEKO3
アイテム
ホームビジットで学習者が体験する談話の展開 : インタビユーを目的とする場合
http://hdl.handle.net/10083/2470
http://hdl.handle.net/10083/2470a8e959a0-a20c-4d6b-a4c1-3e12bcfac221
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-04-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ホームビジットで学習者が体験する談話の展開 : インタビユーを目的とする場合 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Discourse Features of Japanese Native Speakers and JSL Learners in an Interview-Oriented Home-Visit Program | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ホームビジット | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 真正性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | インタビュー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 会話教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コミュニケーション | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | The home-visit program | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Authenticity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Interview | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Conversation education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Communication | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
鈴木, 伸子
× 鈴木, 伸子× SUZUKI, Nobuko |
|||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 78776 | |||||
姓名 | スズキ, ノブコ | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The home-visit (HV) program, a learning activity for JSL learners visiting Japanese native speakers', triggers communications where native speakers generally play a role in the host and take initiatives for conversations with learners. In order to encourage JSL learners to take initiatives for discourse management, an interview oriented HV program was conducted. It is unknown what kind of language activity JSL learners experience through the HV program. Thus, discourse features in conversations during the HV program were analyzed ; its aim is to build fundamental resources for learning activities in conversation education. The results showed the comprehensive discourse features in terms of initiatives. Initiatives in discourse between native speakers and JSL learners shifted like 'native speakers (chat)→learners (interview)→native speakers (chat)', and then learners took initiatives by stating for going away last of all. It is highly demanding that learners make utterances to take initiatives for giving an interview or leaving native speakers', considering about various factors such as relationship between conv\ ersation participants and contexts in an appropriate manner. Authentic conversations change dramatically depending upon relationship and contexts. Fostering flexible communicative skills through conversation education will be possible by exposing learners to authentic situations. |
|||||
書誌情報 |
人間文化論叢 巻 9, p. 211-222, 発行日 2006 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11356899 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1610955 bytes | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 国際日本学専攻 |