WEKO3
アイテム
教育価値観の構造の理論的考察 : 一般的価値観との関連
http://hdl.handle.net/10083/2436
http://hdl.handle.net/10083/243643fae5a9-bed6-4ffa-ad45-1f41ecafd528
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00004831664.pdf (1.0 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-04-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教育価値観の構造の理論的考察 : 一般的価値観との関連 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Theoretical Consideration of Correspondence between the Structure of Educational Values and Basic Human Values | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 一般的価値観 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育価値観尺度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育価値観 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 個別次元 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 包括的次元 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | basic human values | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | scale of educational value | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | educational values | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | specific dimensions | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | comprehensive dimensions | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
加賀美, 常美代
× 加賀美, 常美代× KAGAMI, Tomiyo |
|||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 78677 | |||||
姓名 | カガミ, トミヨ | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The aim of this paper is to examine the correspondence between basic value systems and educational values, encompassing research conducted on values in social psychology. First, in examining differences in the work of Hofstede, Chinese Culture Connection and Schwartz, I ascertain that the research can be summarized by the four common dimensions of autonomy, maintainability, controllability and equability. Next, I asserted that there are four main dimensions in the structure of educational values: traditionalism (authoritarianism), liberalism, self-actulization, and social contribution. Finally, I conduct a theoretical examination of interaction between basic human values and educational values, the results of which can be summarized as follows: the maintainability and controllability of the basic value system is achieved through engagement with traditionalism (authoritarianism) to further relationships between members of a social order. Moreover, the equability of the basic value system-systematizing equality between people-is conducted through liberalism. On this basis it becomes apparent that the two comprehensiv\ e value systems possess an element in common. However, the difference between basic values and educational values can be established in relation to the two dimensions of self-actulization and social contribution, indicating that educational values work independently of the basic value system. |
|||||
書誌情報 |
人間文化論叢 巻 8, p. 267-276, 発行日 2005 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11356899 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1019903 bytes | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 国際教育センター |