WEKO3
アイテム
複合動詞「〜出す」・「〜始める」の習得 : 韓国語を母語とする学習者の意識を中心に
http://hdl.handle.net/10083/2440
http://hdl.handle.net/10083/24407fe735dc-bf24-4616-abe4-d51095d1cf0c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KJ00004831668.pdf (901.1 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2008-04-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 複合動詞「〜出す」・「〜始める」の習得 : 韓国語を母語とする学習者の意識を中心に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Acquisition of Japanese Compound Verb '〜hazimeru' and '〜dasu' by Korean-speaking Learners | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 複合動詞 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「〜出す」 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「〜始める」 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 意味領域 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 意味の典型性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese compound verb | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the suffix '〜dasu' | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 〜hazimeru | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | meaning potential | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | prototype | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
白, 以然
× 白, 以然× BAEK, Yiyun |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This paper is about Korean-speaking Japanese learners' conception of distinction between two suffixes for Japanese compound verbs: 〜dasu and 〜hazimeru. When 〜dasu means 'beginning,' it is parallel with the other suffix, 〜hazimeru. 〜dasu, however, has a different implication from 〜hazimeru, because it is derived from its original meaning, "move to out side." Previous researches have revealed that 〜dasu does not have intentionality or foreseeability. The present study tested whether the learners percept the difference between these two words through a test of 14 questions, and compared learner's meaning potential with Japanese native speakers'. The results said that learners understand the basic difference between the two words ; in case of prototype of 〜hazimeru and 〜dasu, learners' choice was similar to Japanese NS's. However, the learners showed an opposite tendency to Japanese NS's in less prototypical sentences. This means that the learners have difficulty in choosing proper word in less prototypical sentences although they perceive the difference on the whole. Thus, it is inferred that they have differe\ nt meaning potential from the native speakers'. |
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書誌情報 |
人間文化論叢 巻 8, p. 307-315, 発行日 2005 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11356899 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 901091 bytes | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 国際日本学専攻 |