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「受け手」の解釈作業とマス・メディアの影響力 (<特集>新しい「受け手」論の研究)

http://hdl.handle.net/10083/1796
http://hdl.handle.net/10083/1796
ea0af237-f7f2-4222-a4f7-c173415d14f5
名前 / ファイル ライセンス アクション
新聞学評論37_江原.pdf 新聞学評論37_江原.pdf (1.4 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2008-03-12
タイトル
タイトル 「受け手」の解釈作業とマス・メディアの影響力 (<特集>新しい「受け手」論の研究)
タイトル
タイトル Interpretative-practices of the Audience and the Influence of Mass Media (<Special Symposium>Discussins on the New Theory of Audience)
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
著者 江原, 由美子

× 江原, 由美子

WEKO 106159

江原, 由美子

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Ehara, Yumiko

× Ehara, Yumiko

WEKO 106160

en Ehara, Yumiko

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The audience "interprets" messages from mass media. Would this fact be inconsistent with an emphasis on the strong impact of mass media ? Phenomenological sociology and ethnomethodology been analyzing conversations in "every day", face-to-face interactions. This article is an attempt to apply this face-to-face, interactive communication model to the analysis of communication between mass meida and the audience. The audience does not "passively" receive the massage from mass media as expressed, but "actively" makes out the meaning by interpreting it. In these interpretative-practices, however, the audience is strongly influenced by mass media. In this article, we take up the complaint of the women's movement against a TV commercial as an example. Hearing a news report on the complaint against the commercial, some of the audience took exception to the act of complaning and expressed various opinions about it. These opinions reval the audience's interpretative-practices clearly. The audience imaginatively categorized the complanants according to certain personality types and expessed a sense that the complaint was no\
t relevant to the audience. Acoording to this analysis, we can build up a model for the interpretative -practice on TV commercials of the audience. The audience, (1) interprets cemmercial messages in terms of the primary interest in an advertisement for the goods. (2) distinguishs "serious" messages from "joking" ones, and restrains the interpretation which confuses the difference between them. (3) makes up for "tacit" messages, which are not directly expressed in the commercial messages, by interpreting them. As analyzed above, it is obvious that the audience is actively engaged in interpretative-practices of making sense out of both TV commercials and news reports. The interpretative-practice, however, should not deny the great influence of mass media. The audience is under the strong influence of the "tacit messages" of mass media in terms of interpretative-practices.
書誌情報 新聞学評論

号 37, p. 51-65, 発行日 1988-04-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04886550
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00122898
権利
権利情報 日本マス・コミュニケーション学会
権利
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1362598 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 070
出版者
出版者 日本マス・コミュニケーション学会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 学術雑誌論文
資源タイプ・ローカル
学術雑誌論文
資源タイプ・NII
Journal Article
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
01
異版である
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110002772738/
所属
お茶の水女子大学
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Ver.1 2021-03-01 09:57:16.106672
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