WEKO3
アイテム
就学前後における子どもの「かく」という行為に関する研究 : 共同性による「場」生成の位相に焦点を当てて
http://hdl.handle.net/10083/00062281
http://hdl.handle.net/10083/000622811ff3f430-2ab0-4dc7-a3e7-d457004688a8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
19_mori_173-181.pdf (2.7 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-06-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 就学前後における子どもの「かく」という行為に関する研究 : 共同性による「場」生成の位相に焦点を当てて | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on Children's Acts of “KAKU” before and after Entering Elementary School : Focusing on the Phase of “Place” Generated by Cooperation | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | kaku | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | phase | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cooperation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | place | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | creation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
森, 志津
× 森, 志津× MORI, Shizu |
|||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 110778 | |||||
姓名 | モリ, シズ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine the children’s act of “kaku” performed in interactive situation. A Japanese term of “kaku” involves meanings of scratch, pick, draw, paint, lack, and writing. 5-year-old preschoolers and 1st grade students are observed and the episodes are analyzed by qualitative approach. As a result, the three phases of “Expression”, “Awareness”, and “Creation”are shown. The first phase of “Expression” includes “Tracing traces drawn by others” and “ Interact writing activity(with others)”. The second phase of “Awareness” includes “Giving a meaning to the line in words”, “Discussing about what to draw” and “Giving a strenth to a word”. The last phase of “Creation” includes “Writing draft for speech” and “Writing up sentences with others”. In each phase, children engaged with others and created their own “place”. This study indicates that cooperative works could lead children to “kaku” in a vivid way. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 20, p. 173-181, 発行日 2018-03-31 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 |