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アイテム
「ジェンダーと教育」研究の動向と課題-教育社会学・ジェンダー・フェミニズム-
http://hdl.handle.net/10083/31304
http://hdl.handle.net/10083/31304b016c97c-0bea-4365-be79-0f6b504becca
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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教育社会学61.中西堀.pdf (1.5 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2008-08-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「ジェンダーと教育」研究の動向と課題-教育社会学・ジェンダー・フェミニズム- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Recent and Future Studies on "Gender and Education": Between Sociology of Education and Feminism | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
中西, 祐子
× 中西, 祐子× 堀, 健志× NAKANISHI, Yuko× HORI, Takeshi |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Studies on gender and education have become popular in the sociology of education in Japan recently. The purpose of this paper is to review the research from 1985 to 1995, and consider further studies on these issues. First, we provide an overview of the findings of the studies on gender and education during the 10 years to 1995. Studies on gender and education have been made mainly from the angle of educational and occupational attainment and female socialization. Research on the labor market, higher education, and secondary and primary education socializing processes and gender differences has been produced so far. Secondly, we analyze the discourse of the studies on gender and education. From the feminist of view, researches in this area so far could neither criticize the androcentrism of the sociology of education nor consider the voices of 'women' completely. Finally, we search for further researches from now on. Recently, new approaches (post-structural feminism) have been introduced in this area. Although we must not forget the importance of former approaches on gender and education, we should learn from\ the post-structural feminism how greatly we have ignored feminism so far. Since both approaches are needed and neither are complete, future studies on gender and education are expected to be made both using former approaches, and new approaches. |
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書誌情報 |
教育社会学研究 巻 61, p. 77-100, 発行日 1997-10-15 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03873145 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN0005780X | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育社会学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1478589 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育社会学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001877937/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学 | |||||
所属 | ||||||
値 | 東京大学大学院 |