ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. その他のコレクション
  2. NDC
  3. 3 社会科学

教師バーンアウト研究の展望

http://hdl.handle.net/10083/31353
http://hdl.handle.net/10083/31353
e8df2c6d-767f-462b-b233-d46f03320c29
名前 / ファイル ライセンス アクション
教育心理学研究51(3)落合.pdf 教育心理学研究51(3)落合.pdf (1.4 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2008-09-04
タイトル
タイトル 教師バーンアウト研究の展望
タイトル
タイトル Teacher Burnout : A Review
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師バーンアウト
キーワード
主題Scheme Other
主題 概念と要因
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会・文化的視点
キーワード
主題Scheme Other
主題 縦断的研究
キーワード
主題Scheme Other
主題 質的研究法
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
著者 落合, 美貴子

× 落合, 美貴子

WEKO 105437

落合, 美貴子

Search repository
OCHIAI, MIKIKO

× OCHIAI, MIKIKO

WEKO 105438

en OCHIAI, MIKIKO

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 教師バーンアウトは,ヒューマンサービス従事者のバーンアウトの中でも,とりわけ深刻な問題として研究されてきている。教師バーンアウトは,教育学,心理学,社会学等多領域に跨がるテーマであることから,学際的な視点が必要である。本論は,その点を踏まえて,まず国外の研究を概観し,次いで日本の研究動向を探った。そして,特に要因研究に焦点を当て先行研究のメタ分析を行い,今後の教師バーンアウト研究に必要とされる4つの視点を提示した。それは,(1)バーンアウト研究は,概念やその成立機序からしてストレス研究とは一線を画すべきであること,(2)社会・文化的視点,特に教育制度や教師文化の独自性に関する認識が不可欠であること,(3)時間軸の重要性から,教師のライフヒストリー研究等の縦断的研究が必要であること,(4)これまでの量的研究は,バーンアウトの内実に迫り得ていないことから,質的研究法を導入する必要があること,である。\\r\\\
\\r\\\
Teacher burnout is one of the most serious of human service worker burnout problems. Because this topic extends over many areas, including pedagogy, psychology, and sociology, teacher burnout should be viewed from an interdisciplinary perspective. The present article reviews overseas research on teacher burnout, and then explores the trends in research in Japan on this topic, focusing especially on factors relating to teacher burnout. A meta-analysis of previous studies suggested 4 perspectives that are necessary for future research work : (1) burnout is so specific in conception and generative mechanism that burnout studies should be separated from other studies of stress ; (2) social and cultural perspectives\
are important, and knowledge of the unique qualities of each educational system and of the teachers' culture is especially indispensable ; (3) longitudinal methods, such as life-history research with teachers, are necessary, as time-span is a significant variable in burnout; (4) qualitative approaches should be adopted, because thus far, quantitative studies have not fully portrayed the actual state of teacher burnout.
書誌情報 教育心理学研究

巻 51, 号 3, p. 351-364, 発行日 2003-09-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 00215015
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
権利
権利情報 日本教育心理学会
権利
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである。
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1427172 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
NIIサブジェクト
主題Scheme Other
主題 教育・教育学
出版者
出版者 日本教育心理学会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 学術雑誌論文
資源タイプ・ローカル
学術雑誌論文
資源タイプ・NII
Journal Article
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
01
異版である
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110001889116/
所属
お茶の水女子大学大学院人間文化研究科
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 10:01:03.014858
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3