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  1. 紀要
  2. 生活社会科学研究
  3. 25

[論文]日本社会における「未熟さ」の商品化 : ジャニーズタレントのファン行動を読み解く

http://hdl.handle.net/10083/00062771
http://hdl.handle.net/10083/00062771
52f32232-4197-423e-8992-5f29a80d1e4f
名前 / ファイル ライセンス アクション
P51-63.pdf ※本文は閲覧のみ可能です。印刷はできません。 (493.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-11-15
タイトル
タイトル [論文]日本社会における「未熟さ」の商品化 : ジャニーズタレントのファン行動を読み解く
タイトル
タイトル [Articles]Commodification of “Immaturity” in Japanese Society: Analyzing Behavior of Fans of Johnny’s Boys Groups
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 Kakin, Oksana

× Kakin, Oksana

WEKO 111680

Kakin, Oksana

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 「『未熟さ』の商品化」とは,技術が未熟な者が熟練していく過程をファン向
けの商品にすることを指す.この現象は,現在の日本のアイドル文化に見られ
るが,これまであまり研究されてこなかった.本稿の目的は,そうした日本ア
イドルの「未熟さ」の商品化を明らかにすることである.研究手法は,ジャニー
ズ系アイドルを事例として取り上げ,女性コアファンを対象に半構造化インタ
ビューを用いた質的調査を行うものである.分析にはグラウンデッド・セオリー・
アプローチを用い,エドガール・モランのスター理論に基づき考察を加えた.
分析の結果,コアファンにとってアイドルの最大の魅力は,その二面性であ
ることが分かった.それは理想を映す「神」的側面と,親近感を与える「人間」
的側面の間のギャップである.アイドルは,ファンを作るために,従来のスター
と同様にそうした「人間」と「神」の二面性を活かすが,「人間」的な一面の活
かし方が異なっている.そこには,アイドルとしての能力の「未熟さ」をみせ
つつ,ファンに育てる感覚を与え,商品としての「未熟さ」を享受することを
促していくという特徴がある.つまり現在のジャニーズ系アイドルには,今ま
でなかった新しいスターの在り方がみられるといえる.
The commodification of “immaturity” is a unique phenomenon that can be observed in
Japanese culture. Since long ago Japanese people found enjoyment in observing the process of
learning, growing, and maturing by performers of traditional Japanese arts. The audience would
find a student that has a potential to become a great performer and would support the student’s
growth while “consuming” the process of her maturing. One of the examples of that is so-called
“newcomers’ plays” of traditional kabuki theater. Currently, a similar commodification of
immaturity can be observed among contemporary Japanese idols. For example, it can be seen in
the AKB48 selection system and Jonny’s Jr. system. However, very little work has been
undertaken on this phenomenon.
The purpose of this paper is to examine the phenomenon of the commodification of
“immaturity” that is observed among contemporary Japanese idols. Semi-structured interview
survey was conducted among 13 respondents in the period from May to September 2017. The
respondents were recruited among female Japanese core fans of young male idols under talent
agency Johnny & Associates. The data were analyzed according to GTA methodology, based on
Edgar Morin’s Star theory.
From the results of the survey, the following findings have been made. Differently from
previous assumptions that idol is either “a pseudo-boyfriend” or “an object to be brought up”,
contemporary Japanese idols were found to have both of these two sides and the gap between
the sides is what attracts fans to idols. Analyzing this finding with Moran’s theory, it can be said
that idols have two dimensions, 1) an immature but cute, close like a son, “human” dimension,
and 2) a cool, skilled, like an ideal boyfriend but far away “god” dimension. The gap between
those dimensions, this duality is the main point of attraction for core fans. The idols that can
perform that gap skillfully are able to obtain many core fans.
Thus it can be stated that contemporary Japanese idols are a new form of Morin’s “star”, and
a new relationship between idols and fans that consume their growing and maturing process can
be found in Japan. Just like previous stars they perform the gap between “human” and “god”
dimensions but the way of performing “human” dimension is different as it includes showing
their “immaturity” to fans, giving fans an illusion of taking part in idols’ growth, and letting fans
consume idols’ “immaturity” as a commodity.
書誌情報 生活社会科学研究

巻 25, p. 51-63, 発行日 2018-10-23
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10459016
著者版フラグ
値 publisher
出版者
出版者 お茶の水女子大学生活社会科学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
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Ver.1 2021-03-01 09:16:27.413211
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