WEKO3
アイテム
コミュニケーションにおける身振りの役割 : 発話と身振りの発達的検討
http://hdl.handle.net/10083/31375
http://hdl.handle.net/10083/313757d861525-bd53-4af9-95c2-9077ba3e8182
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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教育心理学研究47(1)藤井.pdf (1.1 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2008-09-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | コミュニケーションにおける身振りの役割 : 発話と身振りの発達的検討 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | EFFECTS OF GESTURES IN COMMUNICATION : Developmental investigation of speech and gesture | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | gesture | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | speech | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | language development | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | language competence | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interaction between gesture and speech | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
藤井, 美保子
× 藤井, 美保子× FUJII, Mihoko |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study ontogenetically examined the relation between the ability of speech and gesture production. Four-year-old preschoolers, 5-year-old preschoolers, 1-3rd graders, 4th-6th graders, and university students(N=56) were instructed to explain a swing and a slide verbally. Their explanation was video-recorded and analyzed. The results showed that, although the total duration of speech production increased linearly as a function of age, the frequency of gestures changed tracing a U-shaped pattern. Gesture production decreased in school children but not in university students. Each group produced gestures different from those of other participants with regard to the pattern. Beats were produced only by university students while the viewpoint of gestures and speech-gesture relations differed between groups. Only university students produced gestures regarded to be profoundly related to language competence. Gestures produced during the early period of human development were considered complementary to language competence, while those produced by adults were seen as redundant to their speech. | |||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 47, 号 1, p. 87-96, 発行日 1999-03-30 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1124700 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001893160/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学人間文化研究科 |